12
De oorlogsjaren
Juni 1941. Nederland was door Duitsland bezet... Op een middag, even na
twaalven vertrok een goederentrein vanaf het station Wolphaartsdijk richting
Veer. Deze treinen waren altijd door twee personen bemand. Een machinist met
een rangeerder voor het bedienen van de wissels en de vlag bij de onbewaakte
overwegen. Op het moment dat de trein net goed en wel op gang was werd vanuit
een Engels vliegtuig de locomotief onder vuur genomen. De rangeerder, de heer
Simon Buijs uit Goes, kwam daarbij om het leven. De machinist, de heer
Koopmans werd gewond. Even later vond bij Hoedekenskerke een zelfde
gebeurtenis plaats. Wat in principe verboden was, mochten twee kinderen die
middag een ritje met de trein mee. Het noodlot sloeg toe. Beide kinderen werden
bij de beschieting dodelijk getroffen...
Augustus 1942. Vijftien jaar nadat de locale spoorlijnen feestelijk waren
geopend, rolden naar Wolphaartsdijk en Wemeldinge de laatste treinen over de
rails. Op last van de bezetter moest de lijn opgebroken worden. Duitsland kon het
vrijgekomen staal beter gebruiken voor oorlogsdoeleinden. Ook de ringlijn door
de zak van Zuid-Beveland stond op het programma.. In juni 1944 werd daar een
begin met de sloop gemaakt, doch het naderende oorlogsgeweld belette verdere
afbraak.
September 1944. Dolle dinsdag. Alle verkeer was ontwricht en van slag geraakt.
De tramdienst naar Hoedekenskerke werd stopgezet. Pas op 18 mei 1945 werd de
draad weer opgevat. Twee jaar later namen ook hier bussen de dienst over.
Per sneltrein naar het eindpunt
1951. De N.V. Nederlandse Spoorwegen neemt de ringlijn over van de Spoorweg
Maatschappij Zuid-Beveland.
1966. In het belang van de industriële ontwikkeling in het Sloegebied, wordt ter
hoogte van Nieuwdorp een aftakking aan de ringlijn gemaakt naar de nieuw
gevestigde industrieën.
1971. De N.S. besluit om na de bietencampagne per 31 december alle
goederenvervoer op de ringlijn te beëindigen. Een aantal kilometers wordt
opgebroken. Wat van de oude lijn nog over bleef is het traject Goes - Nieuwdorp
en Goes - Hoedekenskerke - Oudelande.
1972. De Stichting "STOOMTREIN GOES - BORSSELE" start haar activiteiten
met ritten op de inmiddels befaamd geworden toeristische route door de zak van
Zuid-Beveland. In de 25 jaar van haar bestaan heeft deze toeristische
museumspoorlijn grote bekendheid gekregen en is uitgegroeid tot een attratctie
met vele mogelijkheden.
Besluit
Verspreid door heel Zuid-Beveland zijn er van de zestien stations nog twaalf