12 De oorlogsjaren Juni 1941. Nederland was door Duitsland bezet... Op een middag, even na twaalven vertrok een goederentrein vanaf het station Wolphaartsdijk richting Veer. Deze treinen waren altijd door twee personen bemand. Een machinist met een rangeerder voor het bedienen van de wissels en de vlag bij de onbewaakte overwegen. Op het moment dat de trein net goed en wel op gang was werd vanuit een Engels vliegtuig de locomotief onder vuur genomen. De rangeerder, de heer Simon Buijs uit Goes, kwam daarbij om het leven. De machinist, de heer Koopmans werd gewond. Even later vond bij Hoedekenskerke een zelfde gebeurtenis plaats. Wat in principe verboden was, mochten twee kinderen die middag een ritje met de trein mee. Het noodlot sloeg toe. Beide kinderen werden bij de beschieting dodelijk getroffen... Augustus 1942. Vijftien jaar nadat de locale spoorlijnen feestelijk waren geopend, rolden naar Wolphaartsdijk en Wemeldinge de laatste treinen over de rails. Op last van de bezetter moest de lijn opgebroken worden. Duitsland kon het vrijgekomen staal beter gebruiken voor oorlogsdoeleinden. Ook de ringlijn door de zak van Zuid-Beveland stond op het programma.. In juni 1944 werd daar een begin met de sloop gemaakt, doch het naderende oorlogsgeweld belette verdere afbraak. September 1944. Dolle dinsdag. Alle verkeer was ontwricht en van slag geraakt. De tramdienst naar Hoedekenskerke werd stopgezet. Pas op 18 mei 1945 werd de draad weer opgevat. Twee jaar later namen ook hier bussen de dienst over. Per sneltrein naar het eindpunt 1951. De N.V. Nederlandse Spoorwegen neemt de ringlijn over van de Spoorweg Maatschappij Zuid-Beveland. 1966. In het belang van de industriële ontwikkeling in het Sloegebied, wordt ter hoogte van Nieuwdorp een aftakking aan de ringlijn gemaakt naar de nieuw gevestigde industrieën. 1971. De N.S. besluit om na de bietencampagne per 31 december alle goederenvervoer op de ringlijn te beëindigen. Een aantal kilometers wordt opgebroken. Wat van de oude lijn nog over bleef is het traject Goes - Nieuwdorp en Goes - Hoedekenskerke - Oudelande. 1972. De Stichting "STOOMTREIN GOES - BORSSELE" start haar activiteiten met ritten op de inmiddels befaamd geworden toeristische route door de zak van Zuid-Beveland. In de 25 jaar van haar bestaan heeft deze toeristische museumspoorlijn grote bekendheid gekregen en is uitgegroeid tot een attratctie met vele mogelijkheden. Besluit Verspreid door heel Zuid-Beveland zijn er van de zestien stations nog twaalf

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1997 | | pagina 14