8 535 en aan Kats 539 gemeten grond toebehoorden. De overige 3274 gemeten kwamen toe aan de Heerlijkheid Noord-Beveland. Wat had men nodig om een ringdijk van zo'n 20 kilometer lang aan te leggen? Naast zo'n ca. 4000 mensen en 3000 paarden, moest men gigantische hoeveelheden zand, klei en graszoden aanvoeren. Het dorp De eerste dorpen die in de nieuwe polder ontstonden waren Kats en Colijnsplaat. Het laatste werd gesticht op het binnen gedijkte schor "Colinsplate." Ik beperk mij in dit verhaal alleen tot "mijn" dorp Colijnsplaat. Het is u misschien al eens opgevallen, als u de plattegrond van Colijnsplaat bekijkt, en dan vooral de oude kern dat alle straten haaks op elkaar lopen. Als spil diende de Voorstraat die exact Noord-Zuid gericht was en is. Daaraan parallel aan de oostzijde twee straten en aan de westzijde twee straten. De afstand tussen deze straten is telkens 60 meter. Deze straten worden gekruist van oost naar west. De afstand van een woonblok bedraagt 120 meter. Dan rond de kerk nog een drietal straten afgesloten door een ringweg. Een maand na de bedijking, op 8 augustus 1598 werd de eerste bouwverordening al van kracht. De nieuwe eigenaar was verplicht bij het bouwen van een huis, minimaal de voor- en achtergevel, alsmede de schoorsteen op te trekken van steen. Liever zagen de bestuurders van Colijnsplaat dat het gehele huis werd gebouwd in steen. Dit in verband met brandgevaar. Ook diende elke bewoner in bezit te zijn van een brandemmer en een ladder van een bepaalde afmeting. De eerste huizen werden gebouwd in de Voorstraat en rond het kerkhof (nu de Hervormde kerk, Havelaarstraat en achterliggende straten de West-, Oost- en Zuid-Kerkstraat). De nieuwe eigenaars waren verplicht om een pad van "klinckartsteen" voor hun huizen te leggen dat afwaterde naar de straat. In de Voorstraat diende dit pad 6 voet breed te zijn en in de andere straten 4 voet breed. Op 23 augustus 1598 werd de opril binnendijks aanbesteed (de huidige oprit van de Voorstraat naar de haven). De gracht rondom het kerkhof werd op 7 maart 1599 aanbesteed. De uitkomende grond werd gebruikt om de Voorstraat te egaliseren, nadat eerst de kreken in de andere straten gevuld waren. Het vullen van die kreken, die nog in het dorp liepen werd door twee arbeiders uitgevoerd. In de herfst van de slag bij Nieuwpoort (1600) kregen de straten een plaveisel van steen. Van schippers uit Willemstad werd klinkersteen gekocht, nodig voor een voetpad in de straten. Aan schippers uit Goes besteedde het parochiebestuur van Colijnsplaat het halen van "cassijsteen". Deze moesten te Kortgene van onder het slik en water worden gehaald en deze dienden om een stenen pad aan te leggen in de Voorstraat en de Kruisstraat, omdat daar de wagens over moesten kunnen rijden. De breedte bedroeg één Schouwse roede (3,73 m2) Recycling is dus niets nieuws! Iedere eigenaar/bewoner was ook verplicht om elke zaterdag de straat voor zijn huis schoon te maken, op straffe van een boete. Misschien voor nu ook weer een goed idee?

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1998 | | pagina 10