10 door de eeuwen heen. De eerste aannemer gaf het maken van een haven al na twee getijden op. Zijn dijken barstten uit elkaar. Op 7 mei 1599 probeerde een andere aannemer het opnieuw, wat lukte. In de zomer van 1600 moest men een nieuw stuk kaai maken. De oude was ten gevolge van welzand weggezakt. Het volgende probleem diende zich in 1603 al aan. De spuikom was gebarsten, het havenhoofd verzonken en de dammen vernield. De haven was schijnbaar zo verzand, dat 17 schippers uit Colijnsplaat zich met een request tot de heren van de raad van Hohenlohe richtten. Het protest had schijnbaar resultaat, maar het zou nog tot 1606 duren eer de haven voldoende op diepte was en een tijd zo bleef. De haven heeft nog diverse verbeteringen en vergrotingen meegemaakt o.a. in 1880, 1883 en 1914. Sinds 22 februari 1955 kwamen coasters (zeeschepen tot 500 bruto registerton) naar Colijnsplaat voor het laden van aardappelen en andere landbouwprodukten. Dat het een drukke haven was mag blijken uit het feit dat men al op 15 april 1956 de honderdste coaster feestelijk kon binnenhalen. Dit feest ging gepaard met een vechtpartij, omdat de 101e coaster voor zijn beurt naar binnen ging en zodoende de premie kon opstrijken. Later is dit nog recht gezet en de echte 100e coaster alsnog gehuldigd. De landbouwhaven, want daarover hebben we het, werd door de toenmalige gemeente in 1970 gesloten voor alle beroepsscheepvaart. De haven is tot de demping in 1979 in gebruik geweest bij sportvissers. Als gevolg van de dijkverhoging werd de haven gedempt. Nu 1997 zijn alleen de contouren van de haven nog zichtbaar. Het terrein doet dienst als evenemententerrein. j{aven van Colijnsplaat De haven van Colijnsplaat rond 1900

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1998 | | pagina 12