2 (1521 Madrid, Prado) volgens de schilderstechnieken van A. Dürer. De schilder leende van Metsys het thema "De Goudweger en zijn vrouw" en veranderde het in verscheidene variaties tot "De Belastingontvanger en zijn vrouw" (ca. 1538 München, Alte Pinakothek, 1539 Madrid, Prado, 1541 Dresden Gemaldegalerie). Hij maakte indrukwekkende figuren in warme krachtige kleuren en precieze details en daar wist Adri Mackor weg mee. Meters boekwerken uit diverse archieven werden door hem ontcijferd en gebruikt om duidelijkheid te krijgen over het leven in oud Reymerswale. Uit diverse processtukken werd duidelijk wie waar woonde, waar de kerk stond en waar de mensen zich mee bezig hielden. Was Marinus van Reymerswale Marino di Sirissea of Marinus de Seeu, zoals wordt vermeld door K. van Mander (schilder-boeck 1603-1604), of toch Moryn Claessone, schildersleerling van het Sint Luuk's gilde in Antwerpen in 1509? Als dat zo zou zijn dan was hij de zoon van Claes van Ziericsee, leermeester van het schildersgilde in 1475. De thema's van belastinginners, geldwisselaars en woekeraars en de kritiek op deze lieden werden populair in de zestiende eeuw. Gierigheid en hebzucht werden steeds terugkerende thema's in van Reynterswale's werk. Het schilderij "Advokatenkabinet" (1545) laat details lezen over een proces van de Grote Raad van Mechelen. Het lezen van schilderijen is een voortreffelijk talent geworden van Adri Mackor. Was de schilder inderdaad Marinus Claesoon, inwoner van Reymerswale, de man die op 23 juni 1567 in Middelburg voor zes jaar werd verbannen voor het plunderen van de Westmonsterkerk? Dan is hij gestorven in 1567 daar hij wordt vermeld als overleden kunstenaar door Guiciardini. Adri Mackor zal het te zijner tijd wel weten en ons informeren in het jaarboek 1998. H. Louisse. "Terugkieke" op 25 maart 1998 in het Gemeentearchief in Goes verzorgd door Ad de Jong. De vertoning van oude films, zo goed verzorgd door Ad de Jong is weer een geslaagde avond geworden, waar 65 belangstellenden van genoten hebben. Als voorproefje een video over een aantal dorpen in de Zak van Zuid-Beveland: de verandering die er in de loop van de tijd plaatsvonden, de leegstand van de huizen en winkels en terug naar de stilte en verlatenheid. Daarna beelden naar aanleiding van Rien Poortvliet's boek "De Tresoor". Op 24 december 1566 bewijst Jacob Jansz. Poortvliet aan Schepen J.J. Matijsz. in de Oudestraat te Goes, dat de tresoor die bij zijn schoonmoeder in Kloetinge in de schuur staat, van hem is. Rondom dit simpele maar intrigerende gegeven bouwt Rien Poortvliet "De Tresoor." In dit boek wordt het dagelijkse leven voor het voetlicht gebracht met armoede, honger, rampen en bijgeloof. Rondom dit gegeven is na de uitgave van het boek door Teleac in 1997 een film gemaakt, waarin de haven, Sint Adriaanstraat en de kades in beeld worden gebracht, afgewisseld met gesprekken in het archief. Het ontstaan van het Zeeuwse landschap met polders,

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1998 | | pagina 4