19 hun ogen krampachtig sloten voor feiten. De Bijbel is geen goddeli jk dictaat maar mensenwerk met onderlinge tegenstrijdige uitspraken en regelrechte fouten. Aan Abraham - Genesis 13 - zijn kamelen toegeschreven, eeuwen voor die het Midden-Oosten binnen kwamen. Op alle gebieden van het leven is het de weten schap die de mensheid vooruit zal helpen. Heeft de uitvinding van het stoomtuig niet gemaakt dat men met wonderbaarlijke snelheid per trein en schip over de aardbol voortraast? Als dan de armoede verdwijnt zal de mensheid niet alleen materieel maar ook moreel vooruitgaan. Dat fanatieke geloof in de wetenschap maakte hen tot zulke felle bewonderaars van het onderwijs en de ontwikkeling van de arbeider door de Maatschappij van het Nut van 't Algemeen. Orthodoxen zagen daarin slechts een verwerpelijk pogen "de Godgegeven standsverschillen uit te wissen", aldus Groen van Prinsterer. Wat de H.B.S. betreft hebben de vrijzinnigen meer gelijk gekregen dan zij toen in hun stoutste dromen konden bevroeden. De mobilisering van het bèta-intellect in geheel Nederland heeft ons land rond de eeuwwisseling gemaakt tot wereldre cordhouder in Nobelprijzen, de bevolkingssterkte in aanmerking genomen. Alle winnaars waren H.B.S. leerlingen geweest. Tevens is dit de voorwaarde geweest die de opkomst en bloei van onze internationals mogelijk heeft gemaakt. (Aldus Willink in "De Tweede Gouden Eeuw".) Twee levensbeschouwingen die elkaar volmaakt uitsloten. Wij horen dan ook nooit van bezoeken door of aan zijn liberale mede Raadsleden. Naast zijn jacht vriend Jan de Fouw en huisarts Verschoor lezen wij alleen over zijn zuster Leijntje en haar man J.P. Kakebeeke, die in Goes wonen, over broers van zijn eerste vrouw, waarmee hij zo bevriend was, dat ze kwamen logeren. Zelfs kocht hij van één van hen - ongezien! - een span rijtuigpaarden. Ook met zijn broers en zusters in Wissenkerke hield hij geregeld contact. V.V.V. als ondernemer. In 1855 heeft J.A.A. Fransen van de Putte de Maatschappij van Stoom- en Zeilvaart opgericht, die de "schroefstoomboot de Stad Goes" laat varen van Goes naar Rotterdam en v.v. Burgemeester M.P. Blaaubeen en F.S.A. Knitel waren commissaris daarvan. Begin 1863 is die Maatschappij met schip overgenomen door V.V.V. samen met J.R. de Fouw Wzn. en A. Mortier Pzn., die daarvoor de "Goessche Stoombootonderneming" hebben opgericht. V.V.V. betaalde daarvoor de vereiste borgsom a 2.000,-. De ingenieur voor het stoomwezen te Maastricht had een "voorwaardelijke en voorloopige vergunning" verleend voor het gebruik van stoomtuig op het schip. De verkoop van Fransen van de Putte c.s. had een goede reden: aan A.J. Verweij en Co. te Rotterdam, eigenaars van de "Hollandsch-Zeeuwsche Stoombootrederij" is - tegen het gemotiveerd advies van B. W. van Goes in - eind 1862 toch een concessie gegund om de stoomboot "De Zuidbeveland" voor hetzelfde traject in de vaart te leggen. Wellicht vreesden de verkopers ook concurrentie te zullen krijgen van de "Zeeuwsche Spoorweg" die in 1868 tot aan Goes is geopend. V.V.V. bericht in zijn brieven vaak over hoop en vrees van dit ondernemers-

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1998 | | pagina 21