Tentoonstelling schutters in Goes in de 17e en 18e eeuw
F.H. de Klerk
'k Heb drie hoven op een rij
Voor mijn brave schutterij
Onder deze titel wordt in het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland een tentoonstelling
gehouden van 18 juni tot en met 19 september 1999. Het project bestaat naast de tentoon
stelling uit een publicatie van de Stichting Zeeuwse Katernen.
In het Museum te Goes wordt een van de
bovenzalen gedomineerd door vier grote
geschilderde groepsportretten. Op deze
zogenoemde schuttersstukken zijn leden
van het St. Jorisgilde (voetboogschutters)
en het St. Sebastiaansgilde (handboog
schutters) afgebeeld. De schilderijen zijn
gemaakt door vader en zoon Cornells en
Willem Eversdijck.
Deze vier stukken en
hun makers hebben
nooit de aandacht
gekregen die ze in his
torisch en kunsthisto
risch opzicht verdie
nen. Bovendien bezit
de stad Goes tot het
midden van de 19e
eeuw niet minder dan
17 schuttersstukken.
Sinds een veiling in
1864 zijn er 13 spoor
loos geraakt.
Inmiddels zijn er in de
loop van het onderzoek
twee Goese schutters- Leden van het St. Sebastiaansgilde in 1624 door C.W.
stukken teruggevon- Eversdijck. (collectie Museum voor Zuid- en Noord-Beveland).
den, één in Rochefort-
sur-mer en één in
Dortmund. Als alles goed gaat zullen deze
twee stukken, waarvan er een is gesig
neerd door de in Goes geboren kunstschil
der Pieter Peuteman, getoond worden tij
dens de tentoonstelling. Ook ander werk
van de Eversdijcken en Peuteman, zoals
keukenstukken en historiestukken, zal
worden tentoongesteld. In het bijbehoren
de boek worden catalogi van hun werken
opgenomen.
De tentoonstelling biedt naast schilderijen
zilveren voorwerpen, zoals gildebekers,
schildjes en papegaaien. Ook zijn er origi
nele wapens te zien. Van de schuttersho
ven zijn prenten, reconstructies en
maquettes opgenomen. Voor een eventuele
restauratie van de 4 schilderijen wordt
aandacht gevraagd in een educatief en
instructief onderdeel van de tentoonstel
ling. Met video-opnamen van de achter
kant van de schilderijen, infraroodfoto's en
een technisch rapport over de huidige toe
stand van de stukken wordt hier dieper op
ingegaan. Dankzij dit onderzoek is een en
ander duidelijk geworden over de werkwij
ze van de kunstenaars.
Boek en tentoonstelling bieden een unieke gelegenheid om
kennis te maken met de burgerlijke cultuur van Goes in
de 17e en de 18e eeuw.
29