De Goese kaaiploeg Ireen Schmid Toen ik Ireen Schmid vroeg waarom hij dit artikel geschreven heeft was het antwoord kort en duidelijk. Het was nu of nooit! Er zijn nauwelijks mensen die hun verhaal nog konden vertel len. Een aantal gesprekken met de laatste overlevenden naast eigen herinneringen van Ireen Schmid heeft de geschiedenis van de Goese kaaiploeg voor de vergetelheid weten te behoeden. (Hugo de Potter). het zou toch nog geruime tijd duren eer een ophaalbrug nieuw leven in de haven toe zou laten. Inwoners van Goes, die zich nog weten te herinneren dat de havenkom regelmatig vol lag met vrachtschepen zijn er hoe lan ger hoe minder en van degenen die met hun handen en hun rug de goederen over sloegen van het schip naar de wal en omge keerd is nagenoeg niemand meer in leven. Gesprekken met enkele overlevenden heb ben het op de valreep mogelijk gemaakt dat dit stukje over de kaaiploeg geschreven kon worden. In de vooroorlogse tijd werd een groot gedeelte van de goederen die nu over de weg worden vervoerd, met schepen op de plaats van bestemming gebracht. Beurt schepen bijvoorbeeld van Rotterdam naar Goes v.v. waren er verschillende en deden enige malen per week Goes aan. Deze sche pen vervoerden voornamelijk stukgoede ren. Het laden en lossen ervan werd ver zorgd door de schipper met zijn personeel en walknech- ten. Lange tijd loste men de schepen op de Grote Kade, op het gedeelte tussen Koning straat en de Blauwe Steen, maar nadat de brug was gebouwd vonden stukgoede ren hun plaats op de J.A. van de Goeskade. Op het met kin derkopjes geplaveide gedeelte van de wal stonden de goede ren soms dagenlang opgesla gen totdat ze bezorgd of opge haald werden. Gelabelde vaten en kratten, tonnen en zware kisten, onzichtbare geheimzinnige zaken onder met touwen omwikkelde zei- De welvaart heeft de oude haven van Goes weer doen vollopen met schepen; met ple ziervaartuigen wel te verstaan, want voor vaartuigen met een nuttige lading is het daar verboden vaarwater. Behalve de oude schuit met Sinterklaas heeft sedert 1939 geen enkel vrachtschip het oude centrum van Goes meer aangedaan. Niet alleen een verbod hield de schepen daar weg, het was fysiek onmogelijk er te geraken. In de jaren dertig had het stadsbestuur het besluit genomen de haven af te sluiten met een stenen brug, waar alleen nog een kano of roeiboot onderdoor kon. De havenkom, die voordien bruiste van activiteit werd een dode, steeds meer vermodderende stads gracht, die 's winters bij gladheid gevaar opleverde en 's zomers danig stonk, zodat zelfs enige tijd serieus in overweging werd genomen de boel maar te dempen en schoonheid te offeren voor nut, en er kortom een parkeerterrein van te maken. Zover is het gelukkig nooit gekomen, maar Afb.l. De 'klapbank' J.A. v.d. Goeskade 1931. Collectie Museum Goes). 7

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2000 | | pagina 9