geen enkel mandaat of opdracht van het stadhuis of de consulaire jurisdictie mogen uitoefenen.'37' Lees voor vreemdelingen 'vlaamssprekenden' en voor buitenechte lijke kinderen, 'kinderen van protestanten' en men begrijpt dat de ordonnantie een zeer effectieve manier was om protestantse Vlamingen te weren. Indien dit de alge mene houding was in dit deel van Frank rijk, zullen veel protestanten een goed heenkomen gezocht hebben. Ondanks dat is de Vlaamse invloed nooit geheel uit Calais verdwenen. Nog in het einde van de vorige eeuw werd nu en dan in de kerk van Calais in het Vlaams gepreekt. In een advertentie lezen we dat er een dienst gehouden zal worden: 'In de kercke van Cales. Zondag 24 april 1881 een priester clappende vlamsch zal zijn daer om ael de werk-menschen vlamsch ende Belgiquenaers die woonen tot Cales ende te gebeurte ten 2 heuren agter den noene.' Waarom Zeeland? Er is een goede reden waarom protestanten uit de omgeving van Calais naar Zeeland kwamen. De hervormde gemeente van Calais stond jarenlang onder de hoede van de Classis van Walcheren. Uit brieven in het archief van de Classis blijkt dat het de gemeente daar niet voor de wind ging. Men had steeds moeite om een predikant te vin den en nog meer om hem te houden. Dit zal zeer zeker iets te maken hebben gehad met het feit dat van de predikant verwacht werd dat hij zowel in het Frans als in het 'Nederduits' moest kunnen preken, maar de onzekere toestand aldaar moet ook een rol gespeeld hebben. Sommige proponenten werden voor korte tijd op proef naar Calais gezonden. Vaak zijn het predikanten uit Walcheren, zoals Mr.Johannes Panneel die eind 1603 uit Grijpskerke naar Calais beroepen werd en ondanks gerezen moei lijkheden met de kerkeraad van Calais daar is gebleven tot 1610. In 1619 gingen Joos van Laren uit Koudekerke, Enogh Sterthenius en Theodorus Sael ieder voor een maand naar Calais om Joris de Coster te vervangen, die wegens ouderdom niet kon aanblijven. Men had eigenlijk Ds.Pau- wel Masuer (Mazuerius) uit Ovezande wil len benoemen, maar toen deze merkte dat men in Calais niets scheen te weten over zijn beroeping, zag hij er van af en wenste in zijn oude standplaats te blijven.38' Uit eindelijk kwam Francois Becude die op 28.12.1620 een dankbrief voor zijn aanstel ling zond en waarin hij o.a. schreef 'dat het hem wel bekent is dat dese kercke u edele seer lastichlijc, ende moeyelijck gevallen heeft'. Hij bleef tot ca.1628. Hoe het daarna met de hervormde gemeente te Calais gegaan is, heb ik niet onderzocht. Het lijkt dus geen toevalligheid dat juist omstreeks deze tijd mensen uit de Franse Calishoeck in Zeeland gearriveerd zijn. Het is treffend dat we in 1627 een zekere Pieter Quetstroy uit Calais terugvinden in Grijpskerke, de voormalige standplaats van Johannes Pan neel.39' Walcheren was per boot beter bereikbaar vanuit Calais dan over land, al was de tocht niet zonder gevaar. Vermoe delijk heeft een zekere Proontgen Jacobs ook deze vluchtroute gebruikt. In de notu len van de kerkeraad van Sint Laurens staat op 28.2.1638 geschreven dat zij 'wel geen attestatie van Calishoeck daerse gewoont hadde en conde vertoonen, maer verclaerde in oprechtelicken datse een loffe- licke attestatie) bij haer gehadt hadde, doch datse door schipbreucke met versche- ijdene andere dingen in haer overcomst ver- ongeluckt was'. Lidmaten Lauwereijs Cor- dier en zijn vrouw Catelijntje Salome getuigden dat zij Proontgen 'corts voor haer vertreck uijt Calishoeck noch hadde sien ten avontmaele gaen, gelijck oock dede Anthony Kelleman'. Deze getuigen waren dus ook uit 'de Calishoeck' afkomstig. Ook in de omgeving van Calishoeck/'s Heerenhoek De volgende vondsten in de trouwboeken en lidmatenregisters van een aantal plaat sen die nabij 's Heerenhoek liggen tonen aan dat zich daar personen uit de Franse Calishoeck gevestigd hebben, te Nisse: 25.6.1622 Elisabeth Cornelisse, van Wal bij Calis, Franckrijck, wonende te Evers- dijck, gehuwd met Jan Cornelis Doensen, j.g.uit Nisse, won.te Bieselinge. 35

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2002 | | pagina 37