den stand kan bevorderen.'
Enigszins moedeloos geworden door het
moeizame verloop, werd de brief van de
minister van 18 juni op 14 september door
de gemeente beantwoord. Men verzocht
uitstel van de verplichting om een tekening
in te zenden van de school, c.q. de in te
richten lokalen, totdat duidelijk was of
'eene genoegzame subsidie vanwege het
Rijk' zou worden toegekend. Met andere
woorden: men was niet bereid om overbo
dig werk te doen. Er was een soort patstel
ling bereikt.
gebouwen en de concept reglementen in te
sturen.
Het was in de raadsvergadering van 10
februari 1865 dat de beslissing genomen
werd om de plannen verder uit te werken
en definitief een HBS in Goes te vestigen.
Dit hield in dat er nog veel werk te verzet
ten was. Naast de noodzaak van de inrich
ting van een aan de eisen van de minister
voldoend schoolgebouw moesten er leraren
worden aangetrokken en meer gedetail
leerde programma's worden opgesteld. De
plaatselijke schoolcommissie en de school-
De doorbraak
Meer dan vier maanden liet de
minister de gemeenteraad van
Goes in spanning zitten, want
pas op 31 januari 1865 formu
leerde hij zijn antwoord op de
brief van 14 september. Het
was de minister duidelijk
geworden dat de plannen voor
het - ook door hem - in Goes
gewenste middelbaar onder
wijs voor langere tijd de ijs
kast in zouden gaan als hij
vasthield aan zijn idee over de
hoogte van de jaarlijkse Rijks
bijdrage. Een bedrag van
7.000,-vanaf het begin in
Goes als minimaal noodzake
lijk aangemerkt, stelde hij
daarom in het vooruitzicht
voor het ontworpen plan, met
weglating van de cursus in de
klassieke talen.
Indien de gemeenteraad zou
besluiten om de plannen onder
de genoemde voorwaarden in
uitvoering te nemen, dan
diende men er nu toe over te
gaan om het ontwerp voor de
Afb. 3. De brief van J. H.
Hannink van 19 juli 1865,
gericht aan burgemeester
mr. M. P. Blaaubeen.
(Collectie GA Goes.)
fZA-,r' r f a
i-./y- /y''P' P. 'P("Z Pr
oélZ&r*. JZvi
yii. g-fPpjjplrpltf S.'/y-V-T--' cP'S'T.
rj?0 O W
(j&fXcwP p£:. -v-y o-s-rt es v
.f&t'
/Pp/ rPpf/rr <?S/P P' P/Z///-. Pr-,
Au .-
5