Marinus Goossen, volgde zijn benoeming tot stadsarchitect. Hij nam daarop ontslag als rijksambtenaar. In datzelfde jaar werd hij tevens leraar in de Meet-, Bouw-, Teken- en Doorzichtkunde aan de Stadste- kenschool.2' Zijn werkzaamheden Deze waren niet uitsluitend van bouwkun dige aard. Zo was er blijkbaar aanleiding om kaarten te laten maken door De Lannée. Zij zijn niet alle voorzien van een datum.3' Buiten het kader van ongeda teerde kaarten van Zuid-Beveland valt een door hem vervaardigde kaart van het Zwolse Diep op.4) De Lannée maakte ook kaarten van de wegen in Goes met een verzamelkaart en staten van eigenaren van gronden langs de wegen in 1845.5' In datzelfde jaar deed hij hetzelfde voor de gemeente Kloetinge, door een kaart te tekenen van de weg derde klasse, genaamd het Heernisse wegje.6' In 1840 maakte De Lannée een ontwerp voor een heultje tussen de oude en de nieuwe begraafplaats in Goes. De tekening stamt uit 1840 (16 april). Op 6 juni van dat jaar werd de reparatie van de stedelijke begraafplaats aanbesteed voor f 75,-. De begraafplaats, gesticht in 1806, werd uitge breid naar het ontwerp van De Lannée.7' Meekrapreizen met Van den Bosch naar Frankrijk en Engeland De meekrap was na 1815 niet meer zo winstgevend als vroeger. Er was vooral in de jaren 1845-49 bittere armoede op het Zeeuwse platteland. Daarom stuurde de Zeeuwse Commissie van Landbouw in 1849 een delegatie naar Frankrijk. Deze bestond uit I.G.J. van den Bosch, directeur van de Wilhelminapolder en Louis Philippe de Lannée de Bétrancourt, ingenieur-architect te Goes. Het doel was de Franse wijze van bereiding van de kleurstof uit de meekrap ter plaatse te leren kennen. De groep bezocht vele van de grootste fabrieken in de Vaucluse en werd daar in de gelegenheid gesteld een der best ingerichte fabrieken volledig op te nemen. Aan de hand daarvan maakte De Lannée de bijpassende tekenin gen, voorzien van een legenda. De afbeel dingen van de fabriek te Gromelle, die zich in het naar aanleiding van de reis versche nen boek van Van den Bosch bevinden8', maakten niet alleen de gehele bereidings wijze duidelijk. Tevens was het hierdoor mogelijk om de Franse inrichting van de fabriek hier te lande tot stand te brengen. Van den Bosch bracht in zijn verslag hulde aan De Lannée voor zijn onvermoeibare inspanningen om de aanvaarde taak te ver vullen. Afb. 2. Doorsnede over de breedte van een meekrapfabriek in Gromelle. 'Opgenomen den 23 September 1849, door mij Architect Ingenieur, Louis Ph de Lannée de Bétran court, art. ing. math. philos. mf-rUit het boek van Van den Bosch, zie noot 8.) Ondanks de hoge investeringen wilde Van den Bosch geen poging onbeproefd laten om de meekrapteelt voor Zeeland te behou den. Het gevolg was dat reeds in 1852 bij Wilhelminadorp een op Franse leest geschoeide meekrapfabriek gebouwd werd, met navolging in andere plaatsen. Ook bouwde men meestoven die met een stoom machine uitgerust werden. Al met al heeft het Zeeuwse initiatief een grote opleving van teelt en nering in het derde kwart van de negentiende eeuw tot gevolg gehad. Alleen al op Zuid-Beveland werden tussen 1850 en 1872 maar liefst dertien meesto ven en garancinefabrieken gebouwd. Dit mede als gevolg van de innoverende tech nieken die de kwaliteit verbeterden.9' Tot dit succes heeft De Lannée een bijdrage 4

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2006 | | pagina 6