Marinus Goossen, volgde zijn benoeming
tot stadsarchitect. Hij nam daarop ontslag
als rijksambtenaar. In datzelfde jaar werd
hij tevens leraar in de Meet-, Bouw-,
Teken- en Doorzichtkunde aan de Stadste-
kenschool.2'
Zijn werkzaamheden
Deze waren niet uitsluitend van bouwkun
dige aard. Zo was er blijkbaar aanleiding
om kaarten te laten maken door De
Lannée. Zij zijn niet alle voorzien van een
datum.3' Buiten het kader van ongeda
teerde kaarten van Zuid-Beveland valt een
door hem vervaardigde kaart van het
Zwolse Diep op.4)
De Lannée maakte ook kaarten van de
wegen in Goes met een verzamelkaart en
staten van eigenaren van gronden langs de
wegen in 1845.5'
In datzelfde jaar deed hij hetzelfde voor de
gemeente Kloetinge, door een kaart te
tekenen van de weg derde klasse, genaamd
het Heernisse wegje.6'
In 1840 maakte De Lannée een ontwerp
voor een heultje tussen de oude en de
nieuwe begraafplaats in Goes. De tekening
stamt uit 1840 (16 april). Op 6 juni van dat
jaar werd de reparatie van de stedelijke
begraafplaats aanbesteed voor f 75,-. De
begraafplaats, gesticht in 1806, werd uitge
breid naar het ontwerp van De Lannée.7'
Meekrapreizen met Van den Bosch
naar Frankrijk en Engeland
De meekrap was na 1815 niet meer zo
winstgevend als vroeger. Er was vooral in
de jaren 1845-49 bittere armoede op het
Zeeuwse platteland. Daarom stuurde de
Zeeuwse Commissie van Landbouw in 1849
een delegatie naar Frankrijk. Deze bestond
uit I.G.J. van den Bosch, directeur van de
Wilhelminapolder en Louis Philippe de
Lannée de Bétrancourt, ingenieur-architect
te Goes. Het doel was de Franse wijze van
bereiding van de kleurstof uit de meekrap
ter plaatse te leren kennen. De groep
bezocht vele van de grootste fabrieken in de
Vaucluse en werd daar in de gelegenheid
gesteld een der best ingerichte fabrieken
volledig op te nemen. Aan de hand daarvan
maakte De Lannée de bijpassende tekenin
gen, voorzien van een legenda. De afbeel
dingen van de fabriek te Gromelle, die zich
in het naar aanleiding van de reis versche
nen boek van Van den Bosch bevinden8',
maakten niet alleen de gehele bereidings
wijze duidelijk. Tevens was het hierdoor
mogelijk om de Franse inrichting van de
fabriek hier te lande tot stand te brengen.
Van den Bosch bracht in zijn verslag hulde
aan De Lannée voor zijn onvermoeibare
inspanningen om de aanvaarde taak te ver
vullen.
Afb. 2. Doorsnede over de breedte van een
meekrapfabriek in Gromelle. 'Opgenomen
den 23 September 1849, door mij Architect
Ingenieur, Louis Ph de Lannée de Bétran
court, art. ing. math. philos. mf-rUit
het boek van Van den Bosch, zie noot 8.)
Ondanks de hoge investeringen wilde Van
den Bosch geen poging onbeproefd laten
om de meekrapteelt voor Zeeland te behou
den. Het gevolg was dat reeds in 1852 bij
Wilhelminadorp een op Franse leest
geschoeide meekrapfabriek gebouwd werd,
met navolging in andere plaatsen. Ook
bouwde men meestoven die met een stoom
machine uitgerust werden. Al met al heeft
het Zeeuwse initiatief een grote opleving
van teelt en nering in het derde kwart van
de negentiende eeuw tot gevolg gehad.
Alleen al op Zuid-Beveland werden tussen
1850 en 1872 maar liefst dertien meesto
ven en garancinefabrieken gebouwd. Dit
mede als gevolg van de innoverende tech
nieken die de kwaliteit verbeterden.9' Tot
dit succes heeft De Lannée een bijdrage
4