Schermutseling Camperlandseveer 1813
|p#
Afb. 3. Figuratieve schets van de strijd in 1813. Op de achtergrond is de stad Veere zichtbaar
met een aantal Franse oorlogsschepen. (Uit: 'Staal van Zeeuwschen Heldenmoed' door
Cornells Zwigtman.)
kon zien liggen. Er kan geen andere reden
zijn geweest dan dat men het niet aan
durfde om het Veerse Gat binnen te
varen. Voor schepen met een bepaalde
diepgang was het Veerse Gat zonder
beloodsing niet zonder gevaar. Jacob van
Lennep geeft 10 jaar later in het bekende
dagboek van zijn voetreis in 1823 een
veelzeggende sfeertekening van dit
ondiepe en modderige gebied. Hij schrijft
het volgende:
'Om elf uur kwamen wij bij het veer [in
Veere]. Een roeibootje bracht ons niet aan
de wal maar aan het slik. Van de plaats
waar wij aankwamen moesten wij nog een
halfuur naar het veer aan de overkant [het
Camperlandsche Veer] ploeteren door
water of moeras, waarin wij tot aan onze
schenen wegzakten'F Uit deze beschrijving
blijkt dat bij laag water nog een behoorlijke
tocht door de modder moest worden afge
legd om het vasteland van Noord-Beveland
te kunnen bereiken.
Aangenomen moet worden dat secretaris
Van der Heijde in 1913 bij de reconstructie
van de gebeurtenissen van honderd jaar
geleden nog kon putten uit toen nog aan
wezige archiefstukken. Zeker is dit niet. De
vraag moet worden beantwoord of het held
haftige verzet van de Noord-Bevelanders in
latere periode te mooi is weergegeven.
Archiefonderzoek naar de gesneuvelde
Jacob Flipse uit Kortgene leverde het vol
gende op. Volgens de akte van de burger
lijke stand van Kortgene is hij inderdaad
overleden op 13 december 1813 te Kamper
land. In de akte staat niets vermeld over de
doodsoorzaak of een verwijzing van enig
treffen met de Fransen te Kamperland. De
lidmatenlijst van de Hervormde Kerk van
Kortgene gaf hierover wel informatie. In
deze lijst staat inderdaad aangetekend dat
Jacob Flipse is gesneuveld tijdens een tref
fen met Franse soldaten op het Camper
landsche Veer. Jacob Flipse was ongehuwd
en woonde samen met zijn zuster Francina
5