Afb. 2. De veerboot 'Zand- kreek', die de veerdienst Kortgene - Wolphaartsdijk onderhield. (Archief PSD.) steiger en de veerdam bij Kortgene onder water. Voor de Kring Noord-Beveland van de ZLM was dat aanleiding om een folder uit te brengen waarin dringend gevraagd werd om de aanleg van een vaste verbin ding met Zuid-Beveland. In de folder was onder meer een rijm te vinden over de gebeurtenissen van de vie rentwintigste maart: A.N.W.B., 'k wil U vragen: nog één enkel waarschuwbord. Want in heel ons Nederland is maar één zo'n bord tekort. Met je auto op twee plankjes steil naar boven op de boot, is heel moeilijk en gevaarlijk; dat moet Noord-Beveland uit nood. Bij springtij is het diep, diep treurig; de toevoerwegen staan dan blank. 'k Zag dames in hun blote benen door 't water naar de steile plank. De auto's door het zilte nat. En 't eind van dit gedwongen bad: is roestend staal en kou gevat 't Is daarom nodig dat men wete, ja, dat heel Holland niet vergete hoe in onze bruggenrijke staat nog zo een hopeloos veer bestaat. De nood was hoog, want op het eiland waren, volgens de ZLM-folder, nauwelijks voorzieningen op het gebied van onderwijs en medische zorg te vinden: Noord-Beveland het eiland zonder Stad zonder H.B.S. zonder Lyceum zonder Gymnasium zonder Rijks Landbouw Winter School zonder Lagere Landbouwschool zonder Ambachtsschool zonder Ziekenhuis zonder Medische specialisten zonder Spoorverbinding zonder Waterleiding zonder Veiling zonder Depót in Landbouwwerktuigen zonder Depót der Oliemaatschappijen zonder Veemarkt zonder Industriële productie Enz. enz. Door de volkomen afhankelijkheid van het vaste land door het ontbreken van alles wat hiervoor genoemd is' is het begrijpelijk dat de 8000 inwoners van Noord-Beveland nu eindelijk wel eens een brug wilden. Ze waren de lange wachttijden op spitsuren en marktdagen, de beperkte overzetmoge- lijkheden voor vrachtwagens, de stagnatie van de veerdienst bij mist of motorstoring en de onmogelijkheid om het eiland te ver laten als de Zandkreek weer eens dicht- vroor beu. Plannen voor een brug bestonden er overi gens al enige tijd. Sterker: de brug was op 8 mei 1940 al aanbesteed. Omdat twee dagen later de oorlog uitbrak was er van de aanleg niets gekomen. In 1933 was er een comité opgericht 31

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2007 | | pagina 33