Afb. 2. De veerboot 'Zand-
kreek', die de veerdienst
Kortgene - Wolphaartsdijk
onderhield. (Archief PSD.)
steiger en de veerdam bij Kortgene onder
water. Voor de Kring Noord-Beveland van
de ZLM was dat aanleiding om een folder
uit te brengen waarin dringend gevraagd
werd om de aanleg van een vaste verbin
ding met Zuid-Beveland.
In de folder was onder meer een rijm te
vinden over de gebeurtenissen van de vie
rentwintigste maart:
A.N.W.B., 'k wil U vragen:
nog één enkel waarschuwbord.
Want in heel ons Nederland
is maar één zo'n bord tekort.
Met je auto op twee plankjes
steil naar boven op de boot,
is heel moeilijk en gevaarlijk;
dat moet Noord-Beveland uit nood.
Bij springtij is het diep, diep treurig;
de toevoerwegen staan dan blank.
'k Zag dames in hun blote benen
door 't water naar de steile plank.
De auto's door het zilte nat.
En 't eind van dit gedwongen bad:
is roestend staal en kou gevat
't Is daarom nodig dat men wete,
ja, dat heel Holland niet vergete
hoe in onze bruggenrijke staat
nog zo een hopeloos veer bestaat.
De nood was hoog, want op het eiland
waren, volgens de ZLM-folder, nauwelijks
voorzieningen op het gebied van onderwijs
en medische zorg te vinden:
Noord-Beveland
het eiland
zonder Stad
zonder H.B.S.
zonder Lyceum
zonder Gymnasium
zonder Rijks Landbouw Winter School
zonder Lagere Landbouwschool
zonder Ambachtsschool
zonder Ziekenhuis
zonder Medische specialisten
zonder Spoorverbinding
zonder Waterleiding
zonder Veiling
zonder Depót in Landbouwwerktuigen
zonder Depót der Oliemaatschappijen
zonder Veemarkt
zonder Industriële productie
Enz. enz.
Door de volkomen afhankelijkheid van het
vaste land door het ontbreken van alles wat
hiervoor genoemd is' is het begrijpelijk dat
de 8000 inwoners van Noord-Beveland nu
eindelijk wel eens een brug wilden. Ze
waren de lange wachttijden op spitsuren
en marktdagen, de beperkte overzetmoge-
lijkheden voor vrachtwagens, de stagnatie
van de veerdienst bij mist of motorstoring
en de onmogelijkheid om het eiland te ver
laten als de Zandkreek weer eens dicht-
vroor beu.
Plannen voor een brug bestonden er overi
gens al enige tijd. Sterker: de brug was op
8 mei 1940 al aanbesteed. Omdat twee
dagen later de oorlog uitbrak was er van de
aanleg niets gekomen.
In 1933 was er een comité opgericht
31