Afb. 3. Sluiting van de Zandkreekdam tussen Zuid- en Noord-Beveland op 4 mei 1960. Afde
ling Voorlichting Gemeente Goes. (Collectie Gemeentearchief Goes.)
bestaande uit inwoners van alle gemeenten
op Noord-Beveland. Gesteund door vrijwel
de hele bevolking van het eiland werd
geijverd om tot de bouw van een brug over
de Zandkreek te komen. Na veel overleg
met gemeente- en polderbesturen en Gede
puteerde Staten van Zeeland kw.am er in
1938 een voorstel om een tolbrug te bou
wen. Het moest een vijfdelige vakwerkbrug
worden, waarbij een van de delen open kon
om de scheepvaart door te laten, met een
totale lengte van 560 meter.
Na de bevrijding begon men al snel weer
plannen te maken voor een vaste oeverver
binding. Het oorspronkelijke plan ver
dween daarbij naar de achtergrond. Er was
nu vooral sprake van het zogenaamde
Drie-eilandenplan, waarbij Walcheren en
de Bevelanden met elkaar verbonden zou
den worden. Hierbij werd gedacht aan het
afdammen van het Veerse Gat en/of de
Zandkreek. Door de ingrijpende gevolgen
die deze afdammingen zouden hebben ver
liep het overleg traag en toen 1953 aan
brak, het jaar van de Ramp, was er nog
niets gebeurd.
Nu was er ineens veel mogelijk.
Het Deltaplan werd ontwikkeld en het
Drie-eilandenplan was daar een onderdeel
van. Al voor de Deltawet op 5 maart 1957
door de Tweede Kamer werd aangenomen
was met de aanleg van de dammen in het
Veerse Gat en de Zandkreek begonnen. In
de Zandkreek kwam een dam met een
schutsluis en de dam heeft tussen de sluis
en de oever van Zuid-Beveland een lengte
van ongeveer 500 meter. Het werk verliep
voorspoedig en zodoende kon de veerdienst
Kortgene - Wolphaartsdijk per 1 oktober
1960 gestaakt worden.
Bronnen:
M.P. de Bruin en M.H. Wilderom, Tussen Afsluitdammen
en Deltadijken, Deel I, Noord-Beveland, Middelburg 1961,
p. 263 - 300.
Folder uitgebracht door de Kring Noord-Beveland van de
ZLM, 1951, collectie F.A. Dees.
Willem J. J. Boot, De Provinciale boot. Honderdvijfenzeven
tig jaar Provinciale Stoomboot Diensten in Zeeland. Opper
does, 2003.
32