Bruggen in heel Nederland - Behalve naar Noord-Beveland Maart 1951 Jan de Jonge Op zaterdag 1 oktober 1960 maakte de veerboot 'Noord-Beveland' de laatste over tocht van Wolphaartsdijk naar Kortgene. Nadat de boot was afgemeerd werd door de toenmalige Commissaris der Koningin Jhr. mr. A.F.C. de Casembroot en het lid van Gedeputeerde Staten M.J. van Poelje de scheepsvlag gestreken. De Commissaris hield nog een toespraak, de Koninklijke Harmonie van Kortgene speelde de treur mars van Chopin, en daarmee behoorde deze eeuwenoude veerdienst tot het verle den. Noord-Beveland was tot de aanleg van dij ken, dammen en bruggen in de tweede helft van de twintigste eeuw, voor de con tacten met de buitenwereld geheel afhan kelijk van veerdiensten. Er waren er een aantal: Colijnsplaat - Zierikzee, Kamper land -Veere, Kats - Katse veer en Kortgene - Wolphaartsdijk. Dat laatste veer werd in de loop der jaren verreweg het belangrijk ste. Het was namelijk het enige waarmee men per auto van en naar het eiland kon komen. De aanvoer van levensmiddelen, ziekenvervoer en alle andere vormen van wegvervoer verliepen langs deze verbin ding. Hoezeer de vervoersstroom toenam blijkt wel uit het overzicht van de aantal len overgezette auto's. Waren dat er in 1920 nog maar 55, in 1950 liep het aantal op tot 51.951 en in de eerste negen maan den van 1960 waren het er al 116.985. Het aantal passagiers liep op van 41.185 in 1920, naar 262.916 in 1950 en 422.045 in de eerst negen maanden van 1960. Deze afhankelijkheid van één enkele veer dienst maakte het eiland kwetsbaar. Dat bleek onder andere op 24 maart 1951. Op die dag stonden bij hoogwaterspringtij de Afb. 1. Tekening van de gebeurtenissen bij de veerdam te Kortgene op 24 maart 1951. De afbeelding was bedoeld om uitgeknipt te worden en op de achterruit van een auto geplakt te worden. Collectie F.A. Dees.) Veerdienst Kortgene-Wolfaartsdijk Bruggen in heel Nederland - Behalve naar Noord-Beveland 30

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2007 | | pagina 32