Bruggen in heel Nederland -
Behalve naar Noord-Beveland
Maart
1951
Jan de Jonge
Op zaterdag 1 oktober 1960 maakte de
veerboot 'Noord-Beveland' de laatste over
tocht van Wolphaartsdijk naar Kortgene.
Nadat de boot was afgemeerd werd door de
toenmalige Commissaris der Koningin Jhr.
mr. A.F.C. de Casembroot en het lid van
Gedeputeerde Staten M.J. van Poelje de
scheepsvlag gestreken. De Commissaris
hield nog een toespraak, de Koninklijke
Harmonie van Kortgene speelde de treur
mars van Chopin, en daarmee behoorde
deze eeuwenoude veerdienst tot het verle
den.
Noord-Beveland was tot de aanleg van dij
ken, dammen en bruggen in de tweede
helft van de twintigste eeuw, voor de con
tacten met de buitenwereld geheel afhan
kelijk van veerdiensten. Er waren er een
aantal: Colijnsplaat - Zierikzee, Kamper
land -Veere, Kats - Katse veer en Kortgene
- Wolphaartsdijk. Dat laatste veer werd in
de loop der jaren verreweg het belangrijk
ste. Het was namelijk het enige waarmee
men per auto van en naar het eiland kon
komen. De aanvoer van levensmiddelen,
ziekenvervoer en alle andere vormen van
wegvervoer verliepen langs deze verbin
ding. Hoezeer de vervoersstroom toenam
blijkt wel uit het overzicht van de aantal
len overgezette auto's. Waren dat er in
1920 nog maar 55, in 1950 liep het aantal
op tot 51.951 en in de eerste negen maan
den van 1960 waren het er al 116.985. Het
aantal passagiers liep op van 41.185 in
1920, naar 262.916 in 1950 en 422.045 in
de eerst negen maanden van 1960.
Deze afhankelijkheid van één enkele veer
dienst maakte het eiland kwetsbaar. Dat
bleek onder andere op 24 maart 1951. Op
die dag stonden bij hoogwaterspringtij de
Afb. 1. Tekening van de gebeurtenissen bij
de veerdam te Kortgene op 24 maart 1951.
De afbeelding was bedoeld om uitgeknipt te
worden en op de achterruit van een auto
geplakt te worden. Collectie F.A. Dees.)
Veerdienst Kortgene-Wolfaartsdijk
Bruggen in heel Nederland - Behalve naar Noord-Beveland
30