Afb. 1. Lenie Weiten geeft uitleg aan de kinderen van basisschool 't Honk uit Kapelle bij hun bezoek aan het museum. (Foto Christa Breure.) De scholen en leerlingen waren enthou siast en hebben op school nabesprekingen of verwerkingslessen laten plaatsvinden. Een deel van deze scholen, aangevuld met andere, hebben ons in 2007 met ongeveer 930 leerlingen bezocht voor 'Water, vroeger en later'. Wij hebben een educatiepagina op onze website met een water-lesbrief en practicumproefjes, als voorbereiding op school. Onze speurtochten zien er verzorgd uit. Leerkrachten beoordelen het niveau als goed tot hoog. Ze kunnen de leerstof aan haken bij geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, zodat het museumbezoek geïnte greerd wordt. Scholen maken zelf een ver- werkingsles. De leerlingen zijn enthousiast en schrijven in ons gastenboek in hun eigen terminolo gie dat het bezoek 'gaaf, 'cool' of 'vet cool' was. Wat vinden wij er zelf van? Als museummedewerkers, betaald zowel als onbetaald, vinden wij dat wij in ander halfjaar veel bereikt hebben. Het is zaak om de aandacht van de scholen vast te hou den, zodat zij ieder jaar een keer ons museum bezoeken. Dat betekent dat zij het museum moeten kiezen uit een scala van mogelijkheden en dat zij er tijd voor willen vrij maken in hun vaak overvolle school programma's. Wij hopen met onze inzet, enthousiasme, inlevingsvermogen en kennis dat de scho len die keuze voor ons museum zullen maken. Dat het museum een gezicht krijgt. Wij zijn nog maar pas begonnen en er is nog veel te doen. Het speciaal onderwijs vraagt aparte aandacht. Die leerlingen hebben vaak taalproblemen en soms ook gedragsproblemen. Wij ontmoeten leerlingen met diverse han dicaps: autisme, ADHD of motorische pro blemen. Daar zijn wij nog onvoldoende op toege rust, maar wij willen die leerlingen ook een kans bieden, want vaak komen zij nog min der in een museum dan leerlingen uit het reguliere onderwijs. Als educatieve medewerkers zijn wij samen met de rondleiders die meehelpen op de schoolgroepen een leuk team. Dat deze mensen zich als vrijwilligers willen inzet ten om onze jeugd op een plezierige wijze te laten kennismaken met ons cultureel erfgoed verdient alom lof. Wij hopen nog heel lang en met hetzelfde plezier ons werk met de schoolgroepen te mogen doen. 22

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 24