Afb. 1. Lenie Weiten geeft
uitleg aan de kinderen
van basisschool 't Honk
uit Kapelle bij hun
bezoek aan het museum.
(Foto Christa Breure.)
De scholen en leerlingen waren enthou
siast en hebben op school nabesprekingen
of verwerkingslessen laten plaatsvinden.
Een deel van deze scholen, aangevuld met
andere, hebben ons in 2007 met ongeveer
930 leerlingen bezocht voor 'Water, vroeger
en later'. Wij hebben een educatiepagina op
onze website met een water-lesbrief en
practicumproefjes, als voorbereiding op
school.
Onze speurtochten zien er verzorgd uit.
Leerkrachten beoordelen het niveau als
goed tot hoog. Ze kunnen de leerstof aan
haken bij geschiedenis, aardrijkskunde en
natuur, zodat het museumbezoek geïnte
greerd wordt. Scholen maken zelf een ver-
werkingsles.
De leerlingen zijn enthousiast en schrijven
in ons gastenboek in hun eigen terminolo
gie dat het bezoek 'gaaf, 'cool' of 'vet cool'
was.
Wat vinden wij er zelf van?
Als museummedewerkers, betaald zowel
als onbetaald, vinden wij dat wij in ander
halfjaar veel bereikt hebben. Het is zaak
om de aandacht van de scholen vast te hou
den, zodat zij ieder jaar een keer ons
museum bezoeken. Dat betekent dat zij het
museum moeten kiezen uit een scala van
mogelijkheden en dat zij er tijd voor willen
vrij maken in hun vaak overvolle school
programma's.
Wij hopen met onze inzet, enthousiasme,
inlevingsvermogen en kennis dat de scho
len die keuze voor ons museum zullen
maken. Dat het museum een gezicht krijgt.
Wij zijn nog maar pas begonnen en er is
nog veel te doen. Het speciaal onderwijs
vraagt aparte aandacht. Die leerlingen
hebben vaak taalproblemen en soms ook
gedragsproblemen.
Wij ontmoeten leerlingen met diverse han
dicaps: autisme, ADHD of motorische pro
blemen.
Daar zijn wij nog onvoldoende op toege
rust, maar wij willen die leerlingen ook een
kans bieden, want vaak komen zij nog min
der in een museum dan leerlingen uit het
reguliere onderwijs.
Als educatieve medewerkers zijn wij samen
met de rondleiders die meehelpen op de
schoolgroepen een leuk team. Dat deze
mensen zich als vrijwilligers willen inzet
ten om onze jeugd op een plezierige wijze
te laten kennismaken met ons cultureel
erfgoed verdient alom lof. Wij hopen nog
heel lang en met hetzelfde plezier ons werk
met de schoolgroepen te mogen doen.
22