Bezoek aan het Abdij complex en het Zeeuws Museum te Middelburg Anne-Marie Visser, AWN deelnemer De Heemkundige Kring De Bevelanden en de Zeeuwse AWN'ers zijn op 17 november samen op bezoek gegaan in Middelburg. We kwamen tegelijk aan met Sint Nico- laas, wat deze excursiemiddag een extra feestelijk tintje gaf. Hoewel de interesse voor Sint en zijn Pieten uiteraard vele malen groter was, hadden zich toch een kleine veertig belangstellenden gemeld bij de ingang van het Zeeuws Museum. We werden welkom geheten door Hanny Louisse (HKK), Arco Willeboordse (AWN) en gids Marleen Ton, die ons vergezelde op een tocht langs de gebouwen van het histo rische abdijcomplex. In de koorkerk gaf Marleen uitvoerig uit leg. Wat hier direct opviel, was de grote hoeveelheid licht die door de lange kerkra men in het gebouw viel. Het is overigens bewonderenswaardig, hoe zorgvuldig de kerk na het bombardement op Middelburg op 17 mei 1940 is hersteld. De sobere koor kerk is nu als godshuis in gebruik bij de Vrijzinnig Hervormde Gemeente. De historie van de religieuze gebouwen van Middelburg gaat al heel ver terug en is te traceren tot omstreeks 1130, als een kapel wordt gesticht binnen de ringwal van de 'middelste burg'. Dit ringvormige patroon van het stadscentrum is tegenwoordig op luchtfoto's nog goed te zien. De bebouwing ter plaatse groeide uit tot een abdijcomplex van de Premonstratenzers, ook wel 'withe ren' genoemd. Tot in de Tachtigjarige Oor log hebben zij hier gewoond en gewerkt. De geschiedenis van de gebouwen is voor een deel nog te zien. Een getuige van het verle den vormen bijvoorbeeld de gele en zwarte tegeltjes die de vloer van het koor bedek ken. Zij kwamen aan het licht bij een negentiende-eeuwse verbouwing en zaten verborgen onder een jongere houten vloer. Oorspronkelijk zullen de tegels de gehele kerkvloer hebben gesierd. Nog een herin nering aan het verleden vormen de wapens op het gemetselde gewelf, die behoorden aan bisschop Nicolaas De Castro (ofwel "Van der Burg'). Opvallend in de kerk zijn de fraaie preek stoel, die uit een Amsterdamse kerk komt en de twee orgels. Het oude orgel uit 1478 stamt uit Utrecht en is afkomstig van de Nicolaikerk. Het houtwerk oogt wat vaal, maar dat komt omdat het van geloogd eikenhout is gemaakt. Het orgel is mooi gedecoreerd met houtsnijwerk, dat de twaalf apostelen verbeeldt. Dit orgel is helaas niet meer te bespelen. Daarom is de orgelfunctie overgenomen door het mach tige Van Vulpen orgel. In de aangrenzende tussenkerk of wandel- kerk bevindt zich het praalgraf van de gebroeders Evertsen, ontworpen door Rombout Verhulst. De beide zeehelden sneuvelden kort na elkaar in 1666. Het praalgraf stond aanvankelijk in de nieuwe kerk, maar is nu naar deze ruimte ver plaatst. Het heeft dankzij een slimme afdekking met zandzakken en betimmering het oorlogsgeweld van de Tweede Wereld oorlog bijna ongeschonden doorstaan. Foto's aan de wand geven een indruk van de verwoesting die in 1940 heeft plaatsge vonden. De onderzijde van de toren, de Lange Jan, is daarbij intact gebleven, zodat de bijzon dere halfronde bakstenen aan de binnen zijde nog zichtbaar zijn. Het bezoek eindigde in de nieuwe kerk, waar het monumentale Duysschotorgel met de beschilderde luiken een prominente plaats inneemt. Deze luiken, waarop bij belse voorstellingen staan afgebeeld, wer den in de lijdenstijd en bij begrafenissen gesloten. Ook een 'bijbels' familieportret van Adriaan de Backer siert er een wand. De inrichting van deze kerk is overigens 23

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 25