Afb. 1. Marleen Ton geeft uitleg op het Abdijplein in Mid delburg. (FotoH. Louisse.) zeer modem, met blauwe stoelen, een metalen altaar en een modern stenen doop vont. Na een woord van dank, vergezeld van een attentie, voor de koster die speci aal voor ons aanwezig was, voerde de tocht terug naar het plein. We passeerden het oude muntpoortje uit 1580. Marleen gaf ook nog uitleg bij een modernere deur met een bijzondere symboliek. De skatende jeugd kon hier overigens weinig waarde ring voor opbrengen, want we blokkeerden hun stoep... Om 14.30 uur hadden we in het museum een half uurtje pauze voor koffie of thee. Daarna gaf Marleen het estafettestokje door aan twee dames van het Zeeuws Museum, die de grote groep splitsten. Onze uitleg werd verzorgd door de Engelse gids Kerry, die uitstekend Nederlands sprak. Ze nam ons allereerst mee naar de geschiede niszaal. Een geheimzinnig donkere zaal met enkele verlichte vitrines langs de lange wand. De altaren van Nehalennia vormden het stralend middelpunt. Maar die vitrines met hun mooie voorwerpen lok ten onweerstaanbaar.... Het museum expo seert Zeeuwse topstukken. Overal zijn oog strelende voorwerpen tentoongesteld: van wandtapijten tot porselein. De educatieve waarde van deze vorm van exposeren met een minimale uitleg is echter toch wat twij felachtig. Een verhalende 'rode draad' ont breekt in deze opstelling. De achterlig gende gedachte is kennelijk dat de bezoeker alle informatie vooral snel en dus liefst zonder inspanning tot zich kan nemen. Het is zoeken naar een beschrij ving van de getoonde voorwerpen in het donker naast de vitrines. Wij wilden meer weten over die Romeinse schalen uit Aar denburg en de bijzondere strandvondsten van Domburg... Origineel is wel weer de zaal met schilderijenwanden, waar Zeeuwse moderne kunst broederlijk de wand deelt met zeventiende-eeuwse stille vens en Zeeuwse portretten van de schilder Toorop. De zaal met klederdrachten heeft een bijzondere uitstraling, al zullen men sen die de Zeeuwse streekdrachten zelf nog hebben gedragen, hier toch weinig herken nen. De mode-academie heeft zich over het erfgoed ontfermd en er een modern tintje aan gegeven. Onder stampende discoklan ken wordt het resultaat aan de bezoeker getoond in een modeshow voor een jong publiek. In de ladekasten bevinden zich verborgen schatten, zoals linten en met kralen versierde beursjes, die kennelijk niet bedoeld zijn om te worden bekeken. 24

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 26