Afb. 1. Marleen Ton
geeft uitleg op het
Abdijplein in Mid
delburg. (FotoH.
Louisse.)
zeer modem, met blauwe stoelen, een
metalen altaar en een modern stenen doop
vont. Na een woord van dank, vergezeld
van een attentie, voor de koster die speci
aal voor ons aanwezig was, voerde de tocht
terug naar het plein. We passeerden het
oude muntpoortje uit 1580. Marleen gaf
ook nog uitleg bij een modernere deur met
een bijzondere symboliek. De skatende
jeugd kon hier overigens weinig waarde
ring voor opbrengen, want we blokkeerden
hun stoep...
Om 14.30 uur hadden we in het museum
een half uurtje pauze voor koffie of thee.
Daarna gaf Marleen het estafettestokje
door aan twee dames van het Zeeuws
Museum, die de grote groep splitsten. Onze
uitleg werd verzorgd door de Engelse gids
Kerry, die uitstekend Nederlands sprak. Ze
nam ons allereerst mee naar de geschiede
niszaal. Een geheimzinnig donkere zaal
met enkele verlichte vitrines langs de
lange wand. De altaren van Nehalennia
vormden het stralend middelpunt. Maar
die vitrines met hun mooie voorwerpen lok
ten onweerstaanbaar.... Het museum expo
seert Zeeuwse topstukken. Overal zijn oog
strelende voorwerpen tentoongesteld: van
wandtapijten tot porselein. De educatieve
waarde van deze vorm van exposeren met
een minimale uitleg is echter toch wat twij
felachtig. Een verhalende 'rode draad' ont
breekt in deze opstelling. De achterlig
gende gedachte is kennelijk dat de
bezoeker alle informatie vooral snel en dus
liefst zonder inspanning tot zich kan
nemen. Het is zoeken naar een beschrij
ving van de getoonde voorwerpen in het
donker naast de vitrines. Wij wilden meer
weten over die Romeinse schalen uit Aar
denburg en de bijzondere strandvondsten
van Domburg... Origineel is wel weer de
zaal met schilderijenwanden, waar
Zeeuwse moderne kunst broederlijk de
wand deelt met zeventiende-eeuwse stille
vens en Zeeuwse portretten van de schilder
Toorop. De zaal met klederdrachten heeft
een bijzondere uitstraling, al zullen men
sen die de Zeeuwse streekdrachten zelf nog
hebben gedragen, hier toch weinig herken
nen. De mode-academie heeft zich over het
erfgoed ontfermd en er een modern tintje
aan gegeven. Onder stampende discoklan
ken wordt het resultaat aan de bezoeker
getoond in een modeshow voor een jong
publiek. In de ladekasten bevinden zich
verborgen schatten, zoals linten en met
kralen versierde beursjes, die kennelijk
niet bedoeld zijn om te worden bekeken.
24