Waèr a 't arte vol van is Salomo z'n mooiste lied G.J. Lepoeter Het bijbelboek Hooglied in het Zuid-Beve- lands dialect. Vertaalgroep Stichting't Kerkje van Elles- diek, met illustraties door Jopie Minnaard - Verheijke, Waèr a't arte vol van is Salomo z'n modiste lied, Uitgeverij Het Paard van Troje, ISBN978-90-809531-4-7, prijs 11,95. Verschijnt 9 maart 2008. Eén van de zeer tot de verbeelding spre kende bijbelse figuren is koning Salomo. (Salomo: rijk aan vrede, rijk aan heil). Om zijn van God verkregen wijsheid was en is hij nog altijd vermaard. Wie kent niet het ongeëvenaarde voorbeeld van zijn wijsheid in de rechtspraak; het verhaal van de twee vrouwen die beiden beweerden de moeder te zijn van een kind, terwijl er een ander kind, dat aan een van haar behoorde, gestorven was. Dan weet Salomo de ware moederliefde te peilen. (1 Koningen 3:16- 28). Bij uitstek verstond koning Salomo de kunst om zijn wijsheid boeiend vast te leg gen in aansprekende gedichten. Hij dichtte drieduizend spreuken en duizendenvijf lie deren, zo lezen we in 1 Koningen 5:12. Als sprekend voorbeeld van Salomo's grote talent is ons Hooglied overgeleverd. Zijn dit in Hooglied nu gewoon liefdesliederen of wordt er meer mee bedoeld? Rond het jaar 100 vergaderen de rabbijnen over de vraag welke boeken tot de joodse bijbel gerekend kunnen worden. Bij Hooglied lopen de emo ties hoog op. Kan dat wel, zo'n bundel bijna niets verhullende liefdesliederen in de Hei lige Schrift? Rabbi Akiva vindt van wel. Maar het luistert wel nauw hoe je het leest. Hij ziet er een beeld in van de intense liefde tussen God en zijn volk. Het is het mooiste boek dat je je kunt indenken. Voorwaarde is wel dat het in de synagoge gelezen wordt en niet in kroegen en taveer nes wordt gezongen, want dan wordt het heilige boek onteerd. Gelukkig heeft de visie van Akiva het gewonnen. Hooglied kwam eerst in de joodse Bijbel terecht en is vervolgens door de christelijke kerk overge nomen. Hooglied is poëzie, wereldliteratuur, daar bestaat geen twijfel over. Er komt een ken tering in de benadering van Hooglied in de negentiende en twintigste eeuw. Niet de Afb. 1. Aquarel uit het boek, door Jopie Minnaard - Verheijke. 33

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 35