een van hoofd tot voeten bekeken. Een
Zeeuwse klederdracht zagen zij niet dage
lijks.
De andere dag keek men vreemd op, toen
zij met een lichte schort voor en zonder
grote muts op verscheen. Ja, ze moest toch
aan het werk. Regelmatig werd ze van het
werk afgehaald door zuster Jenny, steeds
weer moest ze kennismaken met iemand
anders. De predikant-directeur, de genees
heer-directeur, het hoofd van de huishou
ding, het hoofd van de linnen- en naaika
mer en met de diacones die de leiding had
over de Diaconessenschool. Een school,
waar de nieuwkomers voorbereid werden
op hun komende werk en eventuele oplei
ding. Ook meisjes uit Amsterdam bezoch
ten de school. Er werd algemene ontwikke
ling gegeven, handenarbeid, naaien en
vooral handwerken, verbandleer, beginse
len van E.H.B.O. en anatomie, verder
schoolvakken zoals aardrijkskunde, taal en
rekenen en van alles wat men nodig achtte
om te kunnen functioneren als Diacones.
Zo was een onderdeel van de opleiding,
goede manieren. 'Weet hoe u zich dient te
gedragen zusters. Denk er aan: Mevrouw
trekt haar handschoenen aan voor de kap
tafel, de kamenierster doet dat op de trap
en de keukenmeid op de stoep.'
[Nog niet zo lang geleden zat ik in een
vroege trein, een jonge vrouw stapte in en
ging tegenover mij zitten. De beautycase
zette ze op haar schoot, en het opmaken
begon. Kennelijk was ze te laat uit haar
bed gekomen. Ik voelde de neiging om te
vragen, kent u het gezegde: 'Mevrouw trekt
haar handschoenen.enzovoort.' Ik kon
me inhouden.]
De andere dag werd ze verwacht in de lin
nenkamer, waar ze toevertrouwd werd aan
een diacones, om samen met haar allerlei
karweitjes te doen. Zij moest mede beoor
delen hoe handig en ijverig deze Zeeuwse
was. De kennismakingsdagen liepen ten
einde en Santje werd weer naar het station
gebracht. Ze zou zo spoedig mogelijk
bericht ontvangen werd haar gezegd. De
spanning steeg.
Een paar dagen later kwam de verwachte
brief. Santje mocht komen, een datum was
al vast gesteld, over vier maanden.
Afb. 2. Met collega's in Amsterdam (staande bovenaan links).
4