wagens die door paarden werden getrok
ken. Er waren ook door paarden getrokken
marren en wagens, op massieve rubberen
banden of luchtbanden. Sommige waren
geladen met kisten van gelijke grootte.201
Kapelle bestond uit een paar straten en
vele boomgaarden, zelfs tot dicht bij het
Kerkplein. De Fransen maakten graag
gebruik van de boomgaarden. De hoog-
tamfruitbomen maakten de soldaten en
de voertuigen onzichtbaar voor de alom
aanwezige Duitse vliegtuigen. Bovendien
konden ze in de schuren slapen. Adriaan
Surger (twaalf jaar) zag de Fransen in de
oormalige boomgaard Eversdijk aan de
Biezelingsestraatweg dicht bij de School
net de Bijbel (nu de Oude School). Waar-
chijnlijk was het een compagnie die daar
met auto's, motorfietsen en een keukenwa
gen bivakkeerde. De soldaten waren tus
sen de twintig en dertig jaar, zich bewust
/an de situatie, fanatiek en serieus bezig
met de oorlog. Pottenkijkers werden hier
■eggestuurd.211 Op een dag werd het huis
an de heer W. Rouw (35 jaar) op de hoek
an de Spaartweg met de Postweg door de
Tansen in beslag genomen. In de boom-
aard werden 36 schuttersputten gegraven,
'ie waren vierkant en ongeveer 1.20 m diep.
len zware mitrailleur bestreek de Post
weg. Tussen het huis en de schuur werd
net planken en balken een onderkomen
ebouwd. De Fransen waren beleefd en
rgwanend tegelijk. Maar toen Rouw hen
en paar eieren gaf kreeg hij schouderklop-
es van een blije Fransman. Later werden
e door drie of vier Duitse vliegtuigen
eschoten.221
Govert van der Kuyl (negentien jaar)
werkte bij boomgaard 'Beenhakker' van
L. de Jager aan de Goessestraatweg. De
'ager was reserve-officier en dus gemo-
hliseerd. Govert was voor het huis bezig
oen Fransen het erf op kwamen en schut
tersputten onder de bomen groeven. De
soldaten waren beleefd, rond de 25 jaar
;n klein van stuk. De enige die in pos
uur opviel was een lange kapitein. (Na de
gevechten verzamelden Kapellenaren uit
'igen initiatief de Franse gesneuvelden.
De groep van Govert vond de kapitein dood
bij een sloot.) In de naburige boomgaard
van Jozias de Jager werden twintig tot 25
Franse luxe auto's in gewone kleuren onder
de bomen gereden. Terwijl de Fransen zich
installeerden werkte men gewoon door. Dit
was overal in Kapelle het geval. Enkele
dagen erna zag Govert een Duits vliegtuig
laag aanvliegen. Het liet twee bommen los
die in hun frambozentuin terecht kwamen.
De bommen ontploften niet. Het vliegtuig
kwam neer op het land van zijn oom
J. van Wingen. Franse soldaten renden
naar het toestel en Govert volgde hen. Ze
zagen drie Duitsers uit de cockpit komen.
Twee vluchtten direct, de derde stond op de
vleugel en schoot in de brandstoftank. Een
Franse soldaat riep:Attentionexplosion'
(Pas op, ontploffing). Ze doken in een sloot
en er volgde een explosie. Een motor kwam
neer op het land van Marien Bom. De drie
Duitsers werden spoedig gevangen geno
men.231
De angst voor parachutisten en een vijfde
colonne was algemeen in de oorlogsdagen.
Het was ook de oorzaak van incidenten.
Piet Sinke, de knecht van de heer Dees,
vertelde het volgende aan Cornelis Wisse.
De heer Dees haalde in zijn Chevrolet,
waarin ook zijn vrouw en kinderen zaten,
zijn schoonouders op in de Stationstraat
43 in Kapelle. Toen hij naar de Willem-
Anna-polder terug wilde rijden werd de
auto beschoten. De vier volwassenen von
den de dood, de twee jonge dochters die op
de grond lagen bleven ongedeerd. Waar
schijnlijk had hij een stopteken genegeerd.
Een Nederlandse soldaat, die tijdens de
mobilisatie bij C. de Waard in de Nieuwe
Kerkstraat ingekwartierd was, werd bij een
ander incident gedood. Met paard en wagen
bracht hij eten rond. Bij de Biezelingse
spoorovergang namen Franse soldaten
hem onder vuur. De Franse soldaten zagen
weinig onderscheid tussen het Duitse en
Nederlandse uniform en helm.241
De gevechtstrein van kapitein
Champy
Terwijl alle bataljons in Zuid-Beveland zich
al op de verdediging voorbereidden was de
gevechtstrein met het onmisbare materieel
11