de Willem Zelleweg in Goes' (waar hij in
zijn Goese begintijd woonde). Hier is het
landschap een dynamisch beeld van licht
en schaduw, wolken en wind geworden,
ook al zijn voor de kenner de spoorlijn en
de seinpaal en op de achtergrond de toren
van Kloetinge nog wel herkenbaar. Bij het
maken van dergelijke tekeningen werden
dikwijls nog voorbeelden van vele jaren
terug gebruikt.
Alle elementen van het Zuid-Bevelandse
landschap lijken nog eens samengebracht in
de grote gouache 'Molen in Zeeland'-, molen,
kerktoren, boerenhuisjes, bloeiende bomen,
een ploegende boer, in één compositie die is
losgezongen van de werkelijkheid.
Grafiek
Dat Van der Spoel ook grafiek heeft
gemaakt, is een goed bewaard geheim,
want de producten van die activiteit expo
seerde hij nooit. Grafiek, en dan met name
de ets (er is ook een enkele houtsnede van
hem bekend) maakte hij alleen voor eigen
oefening. Van de etsjes werd dan ook geen
oplage afgedrukt. Als een etsplaatje klaar
was, maakte hij één afdruk, en als het resul
taat naar genoegen was, zei hij: 'Ja, die is
goed', en dan werd het plaatje vernietigd of
hergebruikt. De meeste bewaard gebleven
prentjes zijn dus unica. Ook hier gebruikte
hij oudere tekeningen als voorbeeld. De
compositie vinden we dan op de ets uiter
aard in spiegelbeeld terug.
Dat bij het grafische werk het experiment
niet werd geschuwd, blijkt uit het hier afge
beelde stilleven. Dit is een hoogdrukets, een
techniek die uiterst zelden wordt toegepast.
Bij een gewone ets wordt de geëtste voorstel
ling zodanig geïnkt, dat de inkt uitsluitend
Afb. 7. Stilleven met zwarte kan, 1939. Gouache 55 x 73 cm. (Particuliere collectie.)
90