Conservator klederdracht Jankees Goud:
Titel tentoonstelling herkenbaar als devies!
Cees van den Bovenkamp, secretaris 'Vrienden HMDB'
Met Jan
kees Goud
uit Yerseke,
conservator
van de kle
derdracht-
afdeling van
het HMDB
Historisch
Museum De
Bevelan-
den) hadden we een vraaggesprek over de
momenteel te bezichtigen expositie: 'Eén-
dracht maakt Pracht'.
We informeren eerst naar de bedoeling van
deze tentoonstelling.
Jankees daarover: 'In principe is de ten
toonstelling een tijdelijke. De bedoeling is
tot ongeveer januari 2010. De opzet van
de tentoonstelling is in de aanloop wel iets
gewijzigd vergeleken met de oorspronke
lijke plannen. Directeur Oomen zette ons
al een paar jaar geleden min of meer op
het spoor van een tentoonstelling in 2009,
omdat dit het jaar van de tradities zou wor
den. In september 2008 kregen de plannen
een vastere gestalte. In die tijd kregen we
van een particulier een verzameling sie
raden in bruikleen aangeboden. De vaste
tentoonstelling op de zolderverdieping
stond daar al een jaar of vijf, wat voor elke
textieltentoonstelling eigenlijk een te lange
periode is. In dat opzicht kun je gerust
stellen dat textiel nooit permanent geëx
poseerd mag worden. Het textiel lijdt daar
teveel onder. Wel is het prachtig dat het
1MDB de bovenste ruimte als permanente
ruimte voor tentoonstellingen met een tex-
tielcollectie heeft bestempeld. Dan weetje
qua ruimte wat het uitgangspunt is voor
nieuwe exposities.'
Hoe ben je tot de indeling gekomen zoals ze
nu is?
'Je maakt van tevoren een ontwerp. Daar
ga je mee aan de slag. Dan blijkt soms
dat de praktijk weerbarstiger is dan de
theorie. Er moeten dingen aangepast wor
den. Je kiest voor een verhaal. Je wilt niet
alleen het mooie laten zien, maar ook het
minder mooie. Het publiek wil de dracht
van rond 1950 herkennen zoals die nog
bij een heleboel mensen 'op het netvlies'
aanwezig is. Eén kant van de zaal is gewijd
aan het verschil tussen protestantse en
katholieke dracht. Op Noord-Beveland was
er vroeger verschil te zien in de dracht bij
vrouwen uit de agrarische sector en mid
denstandsvrouwen. Voor Zuid-Beveland
hebben we gekozen voor het verschil tus
sen arm en rijk van zo rond 1900. Aan de
andere kant hebben we aan kledingstuk
ken uit rond 1775, kinderkleding en andere
zaken aandacht besteed. Noord-Beveland
is rijkelijk vertegenwoordigd. We hebben
veel informatie over dat gebied gekregen:
schilderijen, foto's, kledingstukken. In het
Jaarboek van de Nederlandse Vereniging
voor Kostuum, Kant, Mode en Streekdracht
(www.nvkkms.nl), bij ons beter bekend als
de Kostuumvereniging, heb ik een artikel
geschreven over de stand van zaken op dat
moment. Van het Zeeuws Museum in Mid
delburg hebben we een Noord-Bevelandse
voorhoofdsnaald in bruikleen gekregen,
waarvan er in heel Nederland maar twee
exemplaren bekend zijn.'
Waarom zijn de poppen zonder hoofd geëx
poseerd?
'Dat is voor ons een bewuste keuze op het
gebied van vormgeving geweest. Er ston
den in de vorige opstelling een aantal was
sen koppen. Die koppen dateren van rond
1890. Wij vonden dat ze te veel 'keken' en
daardoor te veel aandacht opeisten. Op zich
geeft dat niet, maar in deze expositie wil
len we juist iets vertellen over de kleren.
We hebben gezorgd dat het jak paste en
naar aanleiding van die maten hebben we
etalagepoppen zonder koppen besteld. Dit
21