leidt de aandacht niet af van het kostuum. Je wilt je collectie op een zo aantrekkelijk mogelijke manier presenteren.' Hoe kom je aan de titel 'De titel is herkenbaar als devies. Ieder een weet direct dat het een deviatie is op 'Eendracht maakt Macht'. Eendracht was trouwens in de drachten ver te zoeken. Rond 1900 waren er dertien verschillende kostuums in Zeeland. Je zou beter kun nen spreken van 'Eenheid in verscheiden heid'. Maar uiteindelijk kun je daar niet mee aankomen. Echter 'Eendracht maakt Pracht' is een motto dat aanspreekt.' Waarom een bezoek brengen aan 'Eéndracht maakt Pracht 'Dit is een unieke tentoonstelling. De sie raden die we tentoonstellen, zijn van grote kwaliteit, 't Is heel lang geleden dat er zoiets bij elkaar gebracht is bin nen één tentoonstelling. Streeksiera- den, afkomstig uit grote gedeelten van Zeeland. De door die ene particulier in bruikleen afgestane stukken, plus een aantal aanvullende zaken van een andere particulier, vormen samen een bijzondere collectie. Kwaliteit en kwantiteit bij elkaar! We hebben ook een fotosessie georganiseerd, in samen werking met de Stichting Zeeuwse Kle derdrachten. Daarbij hebben we de kos- tuums afgebeeld, waarvan de sieraden worden geëxposeerd. Voor ingewijden is dat duidelijk, maar voor niet-inge- wijden wordt het complete plaatje, des gevraagd, uitgelegd. In samenwerking met juwelier Minderhoud uit Westka- pelle en Arnemuiden hebben we deze tentoonstelling kunnen completeren en realiseren. Als klap op de vuurpijl kregen we een paar weken voor de ope ning een schenking aangeboden door goudsmederij Fabery de Jonge uit Goes: oude werktuigen en instrumenten uit hun oude goudsmeedwerkplaats, waar mee onder andere de streeksieraden vervaardigd werden. Zo zie je dat er voordat alles klaar is nog heel wat bij kan komen aan materiaal.' Teloorgang van de klederdrachten 'Anno 2009 kom je op Zuid-Beveland nog aan een twintig vrouwen die de dracht, het zij katholiek, hetzij protestants, dragen. Bij de mannen is er niet een meer te vinden, alhoewel de laatste man toch de eenen twintigste eeuw nog heeft gehaald. In 2004 overleed de laatste man in klederdracht. Maar de vrouwen zijn allen hoogbejaard en je ziet ze niet meer in het straatbeeld. De teloorgang tekende zich al afin de jaren twintig van de vorige eeuw. Op schoolfoto's van toen zie je dat er steeds minder kinde ren in dracht op afgebeeld stonden. Zo zette zich dat voort bij ouderen. De katholieke vrouwen zijn nog iets langer doorgegaan met het dragen van de dracht dan de pro testantse vrouwen.' 22

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2009 | | pagina 24