wijzer aan de middelklasse opgegeven werd
door sommige van deze kleintjes mede vrij
wel veranderd, die vervolgens naar aan
leiding daarvan eene les in het ontleden
ontvingen. Deze begonnen mede vrij wel te
lezen.'
Ofschoon we niet over een plattegrond van
de school in Wilhelminadorp beschikken,
kunnen we ons op basis van een schets van
een vergelijkbaar schoollokaal in
Ellewoutsdijk uit dezelfde tijd wel een
indruk vormen. Vooraan in het lokaal
bevonden zich het bord en de letterkast.
Aan de kant van de letterkast waren de
leestafels voor de laagste klasse opgesteld.
De kinderen uit de middel- en hoogste
klasse, over twee rijen verdeeld, keken op
het bord.01
De groei van de school noopte tot de
benoeming van meer onderwijzers en een
strakkere reglementering. In 1881 stelde
de gemeenteraad dan ook een instructie
vast voor het hoofd en de onderwijzers van
de lagere school. In deze instructie stond
onder meer dat het schoolhoofd 'verplicht
was het schoolgebouw en de schoolmeube-
len rein en zindelijk te houden.' Bovendien
moest hij 'voor voldoende verwarming en
verlichting der school zorgen, en, door het
openzetten van ramen of deuren tusschen
de schooltijden, voor de noodige luchtver-
versching.'
Uiteraard was hij degene die verantwoor
delijk was 'voor de handhaving van orde,
tucht en stilte gedurende den schooltijd,
zonder dat het hem geoorloofd is, daartoe
lichamelijke straffen aan te wenden.' Ver
der moest het schoolhoofd een naamlijst
van leerlingen bijhouden, waarop was aan
getekend de datum en leeftijd waarop zij
tot de school waren toegelaten en de dagen
waarop ze hadden verzuimd.101
Een nieuw gebouw
Rond 1900 was het duidelijk geworden dat
het ruim zeventig jaar oude schoolgebouw
niet langer aan de eisen van de tijd vol
deed. Niet alleen het groeiend aantal leer-
Afb. 2. Luchtfoto van Wilhelminadorp, 1960 Rechtsboven, bij de pijl, de school.
(Collectie J.C. Lindenbergh.)
16