wijzer aan de middelklasse opgegeven werd door sommige van deze kleintjes mede vrij wel veranderd, die vervolgens naar aan leiding daarvan eene les in het ontleden ontvingen. Deze begonnen mede vrij wel te lezen.' Ofschoon we niet over een plattegrond van de school in Wilhelminadorp beschikken, kunnen we ons op basis van een schets van een vergelijkbaar schoollokaal in Ellewoutsdijk uit dezelfde tijd wel een indruk vormen. Vooraan in het lokaal bevonden zich het bord en de letterkast. Aan de kant van de letterkast waren de leestafels voor de laagste klasse opgesteld. De kinderen uit de middel- en hoogste klasse, over twee rijen verdeeld, keken op het bord.01 De groei van de school noopte tot de benoeming van meer onderwijzers en een strakkere reglementering. In 1881 stelde de gemeenteraad dan ook een instructie vast voor het hoofd en de onderwijzers van de lagere school. In deze instructie stond onder meer dat het schoolhoofd 'verplicht was het schoolgebouw en de schoolmeube- len rein en zindelijk te houden.' Bovendien moest hij 'voor voldoende verwarming en verlichting der school zorgen, en, door het openzetten van ramen of deuren tusschen de schooltijden, voor de noodige luchtver- versching.' Uiteraard was hij degene die verantwoor delijk was 'voor de handhaving van orde, tucht en stilte gedurende den schooltijd, zonder dat het hem geoorloofd is, daartoe lichamelijke straffen aan te wenden.' Ver der moest het schoolhoofd een naamlijst van leerlingen bijhouden, waarop was aan getekend de datum en leeftijd waarop zij tot de school waren toegelaten en de dagen waarop ze hadden verzuimd.101 Een nieuw gebouw Rond 1900 was het duidelijk geworden dat het ruim zeventig jaar oude schoolgebouw niet langer aan de eisen van de tijd vol deed. Niet alleen het groeiend aantal leer- Afb. 2. Luchtfoto van Wilhelminadorp, 1960 Rechtsboven, bij de pijl, de school. (Collectie J.C. Lindenbergh.) 16

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2009 | | pagina 18