West-Sayville op Long Island de grondsla gen voor de oesterteelt. In 1910 telde de bevolking er 1200 inwoners.161 Zo ontstonden overal in het midden-westen sterke banden tussen Zeeuwse regio's en plaatsen in de nieuwe wereld. Zeeuws-Vla mingen gingen bij voorkeur naar de staten Wisconsin en Iowa, Zuid-Bevelanders naar Michigan. Hoewel de meeste Zeeuwen een agrarische achtergrond hadden, vestigden velen van hen zich eerst in steden om geld te verdienen voor het kopen van land. Zo zijn er aanzienlijke Zeeuwse vestigingen in de steden Rochester en Buffalo in de staat New York en in Grand Rapids, Michigan. Daar ontstond de eerste Nederlandstalige kerk (Second Reformed) rond de koopman Frans van Driele. Star en conservatief of flexibel en innovatief? Het idee dat de immigrantengemeenschap pen vooral behoudend van karakter zijn en zich afzonderen van andere groepen blijft in stand omdat deze groepen het langst een herkenbare identiteit behielden. Wie nu op zoek gaat naar overblijfsels van de Neder landse emigratie komt al gauw in relatief geïsoleerde plattelandsgebieden terecht, maar dat wil niet zeggen dat zij de norm zijn. Daarnaast vertekent het huidige ver schil tussen een religieus Amerika en een seculier Europa het zicht op het verleden. Veel Amerikanen zien geloof en kerk niet als een overgebleven reliek van vroeger, maar als een eigentijdse, dynamische, cul tuurvormende kracht.171 Historisch gezien keek juist de eerste generatie emigranten over de eigen hori zon heen, interpreteerde de trends die zich aftekenden en bereidde ze zich voor op een actief leven in Amerika. Het beste voorbeeld is dat Van de Luijster in 1847 honderd Engelse bijbels bestelde voor zijn reisgenoten. Deelname aan de Ameri kaanse samenleving, die daar volop ruimte met behoud van eigen identiteit bood, was hun doel. Latere emigranten, die zichzelf hadden voorgesteld dat ze zich in een Hol landse enclave zouden vestigden, raakten teleurgesteld en probeerden de aanpas singen aan Amerika ongedaan te maken. Omdat de kerken een sleutelpositie inna men in de beleving van identiteit, werden die het strijdtoneel van conflicterende richtingen.181 Zo ontstond in 1857 naast de Reformed Church in America (RCA), de tak van de Hervormde Kerk die in 1772 zelfstandig was geworden, de Christian Reformed Church, die vooral na 1880 de meeste nieuwe Protestantse immigranten uit Nederland wist binnen te halen. De huidige concentratie van orthodox gere formeerden in Zeeland zou kunnen leiden tot de gedachte dat Zeeuwse emigranten vooral hun heil in de Christian Reformed Church (CRC) zouden hebben gezocht. Dat blijkt echter slechts gedeeltelijk waar te Afb. 3. Selderijkwekerij in Kalamazoo, Michigan, rond 1900. (Bron: Hekman Digital Archive, Calvin College, Grand Rapids, Michigan, USA.) 9

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2010 | | pagina 11