Nel van Leijen: Merklappen blijven me altijd trekken! MUSEUM Cees van den Bovenkamp Met een enthousiaste Nel van Leijen, con servator merklappen van het Historisch Museum De Bevelanden (HMDB) hebben we een gesprek gehad over merklappen in het algemeen en twee bijzondere tentoon stellingen, die deze zomer te zien zijn in Goes, in het bijzonder. We zijn erg benieuwd naar haar belangstel ling voor merklappen en vragen haar 'Van waar komt dat toch?' Nel: 'Vanaf mijn prilste jeugdjaren heb ik belangstelling gehad voor alles wat met handwerken te maken had. Toen ik nog erg jong was, leerde mijn moeder me al breien. Op de lagere school op mijn geboortegrond in West-Friesland, was ik steevast de hulp en rechterhand van de handwerkleer- kracht. Ook daarna heb ik allerlei dingen gedaan op het textielvlak. Na vele jaren ben ik uiteindelijk in Goes terecht geko men, waar ik vanaf 1999 als vrijwilligster met als specialisme "merklappen" aan de slag kon gaan. Het is een hobby van me. Je gaat boeken lezen over deze materie en soms was ik heel fanatiek aan het bordu ren. De merklappen blijven me altijd trek ken.' Registreren en conserveren van merk lappen Nel vertelt nog meer over merklappen. Over het bewaren ervan, het conserveren, maar ook over het beschrijven of registre ren. We luisteren geboeid mee: 'De provin cie Zeeland had een inventarisatieproject van alle merklappen in het bezit van de Zeeuwse musea. Aansluitend werd een cursus georganiseerd voor het conserve ren en registreren van merklappen. De vrijwilligsters uit het museum en Koen van Rooijen, onze conservator, hebben die cursus gevolgd. Zij hebben hun kennis aan mij overgedragen. Door deze vrijwil ligsters is heel wat tot stand gebracht; er zijn heel wat uren in gestoken. Deze vrij- HISTORISCH DE BEVELANDEN GOES willigsters zijn inmiddels opgevolgd en op dit moment zijn we met zijn drieën bezig met het conserveren en registreren van de collectie. Regelmatig krijgen we merklap pen aangeboden. Onze collectie omvat ruim 120 stuks. De voorkant van elke merklap is belangrijk, maar de achterkant zeker niet minder. Aan de voorkant zie je vaak ver bleekte kleuren, terwijl je de echte kleuren veel beter ziet aan de achterkant. Wij heb ben in Goes bijzondere merklappen, die een goede behandeling verdienen. We kregen een aparte ruimte voor dit onderdeel, de merklap. In de Bevelandse gang van het museum hebben we een gedeelte waar we een paar maal per jaar van expositie ver anderen. Textiel is kwetsbaar en het beste is om het niet langer dan ongeveer drie maanden bloot te stellen aan licht.' Ontwikkeling in het maken van merk lappen Over de ontwikkeling van het maken van merklappen in de loop der jaren, vertelt Nel ons: 'Enkele eeuwen geleden was het maken van merklappen weggelegd voor de wat rijkere dames uit betere kringen. Vanaf het midden van de negentiende eeuw werd het vak nuttige handwerken inge voerd in het lager onderwijs. Het handwer ken en ook het maken van een merklapje was voor ieder meisje verplicht. Daar zijn meerdere voorbeelden van in onze collectie. Vaak werd naast de naam van de borduur ster ook haar leeftijd en de naam van de school vermeld. Het werd verplicht en niet ieder meisje vond dit leuk. In de loop van de tijden ontstond er een zekere ontwik keling in het ontwerpen van merklappen. Dat het maken van eigentijdse merklappen 18

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2010 | | pagina 24