KanaalKunst Route met kunst en historie in havengebied Goes Vorig jaar werd het 200-jarige bestaan van de Wilhelminapolder gevierd. Toen de polder in 1809 werd ingedijkt, bedong Goes het behoud van de verbinding naar de Oos- terschelde. Het kanaal is niet alleen de verbindings route voor beroepsvaart, maar ook voor de recreatievaart. Ieder die in Goes en omge ving is opgegroeid, is vertrouwd met dit 'openbare zoutwaterzwembad'. Oek de Jong beschrijft dit op een prachtige manier in zijn boek 'Opwaaiende zomerjurken'. In het middeleeuwse Goes kenden we aan de noordkant van de stad de zoutindustrie, de meekrapindustrie en de scheepvaart als bronnen van inkomsten. Hier werden de schansen opgericht ter verdediging van de stad. Buitendijks was het galgenveld en het leprozenhuis. Veel van de oude struc tuur is verdwenen onder stenen, asfalt en bebouwing, maar op oude kaarten is hier nog veel van terug te vinden. De laatste decennia vestigden zich beton bedrijven, zand- en steenbedrijven, hout handelaren, scheeps-(restauratie)werfjes, bouwbedrijven en is de haven thuishaven van de Goese binnenschippers. De komende jaren maakt de industrie plaats voor woningen. Het gebied waar straks waterstad Goese Schans verrijst, is deze zomer inspiratie bron voor de Zeeuwse kunstenaars Wim Bakker, Eddy Beekman, Annemieke Fanoy, Teja van Hoften, Denz de Kroon/Bianca Runge, Ingrid van de Linde, Rob Maaskant, Glenn Priester, Danny van Rijt en Kees Wijker. Een wisselwerking tussen kunst, historie en toekomst, werken, wonen en Afb. 1. Zwembad Goese Sas. (Collectie Gemeentearchief Goes.) 35

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2010 | | pagina 41