zevenhonderd bommenwerpers in die nacht
Krefeld. Door deze grootschalige operaties
in die betreffende nacht vonden de terug
vluchten van de bommenwerpers over een
breed front plaats, een front dat liep van
het luchtruim boven België via Zeeland tot
aan Zuid-Holland toe. De Duitse nachtja
gers namen bij deze omvangrijke vijande
lijke luchtvloot vanzelfsprekend hun kan
sen waar. Bij reconstructie jaren later is
bij omvangrijke bombardementsvluchten,
zoals in de hiervoor genoemde juninacht,
nagenoeg altijd sprake van een identifica
tieprobleem. In die zin dat er meestal meer
vermissingen van vliegtuigen bekend zijn,
dan er aan neergeschoten vliegtuigen in de
rapporten zijn vermeld.
Op basis van de beschikbare gegevens
staat vast dat in de morgen van 22 juni
1943 een Boeing B-17F in de buurt van
Wilhelminadorp is neergestort. Deze
Boeing B-17F-BO, een zogenaamd Flying
Fortress (Vliegend Fort), was een Ameri
kaanse viermotorige zware bommenwerper
met tien bemanningsleden. Dit vliegtuig
had in de vroege morgen een bombarde
mentsmissie uitgevoerd op de Fordfabrie
ken te Antwerpen. Op de langdurige lucht
gevechten in die nacht wezen we hiervoor.
Kennelijk ging de strijd bij daglicht op
22 juni 1943 gewoon door. Deze Boeing-
bommenwerper B-17F werd 's morgens om
8.45 uur door circa acht Duitse Fw 190's
onderschept en neergeschoten, waarna de
machine in de lucht explodeerde en de res
tanten nabij Wilhelminadorp neerkwamen.
De Focke-Wulf Fw 190 was een éénmotorig
jachtvliegtuig dat door de Luftwaffe tijdens
de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. Het
was een door de geallieerden gevreesd
Duits jachtvliegtuig.
De tien bemanningsleden van de Boeing
konden het brandende vliegtuig per para
chute verlaten. Bij de gegevens over deze
crash staat vermeld dat waargenomen
werd dat Duitse jachtvliegers herhaaldelijk
de met de parachute gesprongen beman
ningsleden met hun boordwapens bescho
ten.
Zo werden Douglas H. Turner en Ernest
40