Afb.3. De route die het vliegtuig zou hebben gevolgd. Het is mogelijk dat de grote groep vlieg
tuigen zuidelijker vloog en de Westerschelde volgde. (Kaart: Mariska van Dam.)
missie zou tussen vier en viereneenhalf uur
duren. Bacon steeg die morgen om 10.31
uur op, om samen met vijftien andere Lan
casters en 125 Halifaxes op weg te gaan
naar het doelgebied. Een twaalftal Mos
quito's was ingezet om de bommenwerpers
in formatie te houden en te beschermen.21'
Alle zestien Lancasters waren Pathfinder
toestellen van het 7de Squadron. Er vloog
een masterbomber22) en een deputybom.ber
mee. De overige Pathfinders waaronder
die van Bacon waren geladen met achttien
stuks 500-ponds markeringsbommen.
Gehinderd door dichte bewolking en ruk
winden verliep deze missie minder voor
spoedig dan was gewenst. De Main Force
toestellen werden door de wind gehinderd
zodat ze te laat en bovendien versnipperd
boven het doelgebied arriveerden. De mar
keringen waren op dat moment al deels
verwaaid zodat niet alle doelen werden
geraakt. De terugkeer verliep aanvanke
lijk voorspoedig. Het leek er op dat alle
vliegtuigen ongeschonden retour zouden
komen. Helaas beschikte het lot anders.
Het toestel van Bacon vloog te noordelijk
en miste daardoor de 'veilige' route over
Beveland.23' Een oorzaak hiervan kan zijn
geweest dat er iets mis was met de naviga-
tieapparatuur of dat het vliegtuig al eerder
met vijandelijkheden te maken had gehad.
Terwijl alleen de Noordzee het vliegtuig
nog scheidde van een behouden terugkeer
in Engeland werd het toestel van Bacon
boven Schouwen-Duiveland24' geraakt door
een Flak 3825' van de bij Westenschouwen
opgestelde Duitse luchtafweer.26'
Het vliegtuig werd geraakt aan de rech
tervleugel. De beschadiging was zo ernstig
dat besloten werd om niet door te vliegen
naar Engeland. Mogelijk waren er ook
bemanningsleden geraakt maar dat is niet
8
Haamslede
Sü". ouwen O ui vei a ml
iakington
lleuwdorp
Oakington
Recklinghause