graven. Dat was een behoorlijk arbeids
intensief karwei omdat die motor met
handkracht en behulp van een bok uit de
drassige grond moest worden getrokken.
In juli 2010 vond men bij saneringswerken
de laatste motor en een tweetal propel
lers terug. De onderdelen lagen ruim twee
meter onder het maaiveld. Hieruit kun
nen we opmaken dat de klap waarmee
het vliegtuig neerkwam enorm moet zijn
geweest.
Herdenking
Een halfjaar later, op 31 augustus 1945,
werd er tijdens Koninginnedag een herden
king bij het graf gehouden. Afbeeldingen
tien en elf geven een beeld van deze druk
bezochte herdenkingsdienst bij de zes tijde
lijke graven. De dochters van de bestuurs
leden van het oranjecomité plaatsten een
krans bij de graven.
Herbegraven
De lichamen van de gesneuvelde vliegers
zijn in april 1946 opgegraven door de geal
lieerde gravendienst en overgebracht naar
de begraafplaats in Bergen op Zoom. De
burgemeester van 's-Heer Arendskerke
gaf op 6 mei 1946 in een brief aan dat alle
Engelse graven waren overgebracht naar
de militaire begraafplaats te Bergen op
Zoom.38)
14
Noten:
1. De dankbaarheid van iedereen in onze steden, ons
keizerrijk en de gehele wereld, behalve in de verblijf
plaatsen van de schuldigen, gaat uit naar de piloten die
schijnbaar onvermoeibaar, ondanks het enorme gevaar,
constant hun leven op het spel zetten en door hun dap
perheid het tij van de Tweede Wereldoorlog keren. Nog
nooit hebben we tijdens een menselijk conflict zoveel te
danken gehad aan zo'n kleine groep mensen.
2. De RAF bestond uit drie onderdelen: Fighter Command
(de jagers), Bomber Command (de bommenwerpers) en
Coastal Command (de kustwacht).
3. Gedurende WO II waren 125.000 vrijwilligers actief
binnen Bomber Command. Ook vliegers met andere
nationaliteiten waren welkom in dit luchtmachtonder
deel. Er waren ook Nederlanders actief binnen Bomber
Command.
4. De Duitse luchtmacht had met de Messerschmitt
Bfl09, Messerschmitt 110 en de Junkers Stuka een
paar formidabele jagers. De piloten waren door de tal
rijke operaties elders in Europa ook zeer gevreesd. De
RAF gebruikte binnen Fighter Command de Hawker
Hurricane en de Supermarine Spitfire.
5. De RAF was tijdens de Eerste Wereldoorlog opgericht
en stond los van de marine en de landmacht. Die von
den het onzin dat er een aparte luchtmacht bestond en
stelden het nut regelmatig ter discussie.
6. Op 3 maart 1942 vloog een aantal Lancasters van het
44ste squadron een missie om zeemijnen te droppen
voor de Duitse kust. Een week later vlogen de eerste
Lancasters mee bij een nachtraid op Essen. De dag
missie op Augsburg op 17 april 1942 waarbij twaalf
Lancasters opstegen en acht het doel bereikten en de
U-bootfabrieken bombardeerden, leverde een Victo
ria kruis op voor de vluchtleider, John Nettleton. Hij
keerde met vijf andere zwaar beschadigde Lancasters
terug in Engeland.
7. De Pathfinder Force gebruikte vanaf 1943 vrijwel
alleen Lancasters en Mosquito's.
8. De Pathfinders dropten bijvoorbeeld stroken zilverpa
pier waardoor de Duitse radar in de war raakte. Hier
door was het makkelijker de doelen te markeren en te
raken. De Duitsers maakten jagers met kanonnen die
recht omhoog schoten waarmee ze onder de toestellen
doorvlogen.
9. Een vuurstorm ontstond als een groot aantal aparte
haarden dicht bij elkaar als een grote brand de zuur
stof uit de omgeving aanzogen. Hierdoor ontstond wind
die het vuur versterkte wat weer tot meer aanzuiging
van zuurstof leidde. Uiteindelijk leidde dit tot een
vuurstorm waarbij voorwerpen en zelfs mensen naar de
brand toe werden gezogen.
10. Royal Australian Air Force.
11. WAAF=Women's Auxiliary Air Force. Deze vrouwen
kwamen nooit van de grond en werden ook niet tijdens
missies ingezet. Ze zorgden voor het inpakken van
parachutes, deden verbindingswerk en plotten in de
radarruimte etc. Vrouwen in de leeftijd tussen de twin
tig en dertig kozen voor de WAAF of voor het werken
aan de lopende band in de vele fabrieken die nodig
waren om de oorlogsmachine draaiend te houden.
12. Zijn jongere broer Allan (nu 85 jaar) werd ook piloot.
Hij ging de kant op van gevechtsvlieger. Hij volgde in
Canada een opleiding tot piloot maar hoefde geen mis
sies in oorlogstijd meer te vliegen.
13. 28 november 1942, Sydney Morning Herald.
14. Allan werd echter niet naar Engeland overgeplaatst
maar ging terug naar Australië om in een Mustang te
leren vliegen waarmee hij het tegen de Japanners zou
moeten opnemen.
15. Zolang we niet alle logboeken van de bemanningsleden
hebben kunnen traceren blijft dit een aanname. Men
probeerde wel de op elkaar ingespeelde bemanningen
bij elkaar te houden. Maar dit was nog geen garantie
dat een crew ook altijd samen bleef.
16. De gemiddelde leeftijd van alle vliegers in Bomber
Command tijdens WO II was 22 jaar.
17. Flak staat voor FLiegerAbwehrKanone ofwel luchtaf
weergeschut.
18. Dit is een veronderstelling. Vaak stapte de complete
bemanning over. We weten dat Tennant en Cornwall
ook in het 622 Squadron hebben gevlogen waarbij we
in Cornwall's log zien dat hij de laatste maanden alleen
met Bacon als piloot vloog.
19. Het 7e squadron werd als een van de eerste squadrons
toegevoegd aan het Pathfinder Corps. Ofwel de 8e
groep RAF. Gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog