15
bleef het 7e gelegerd op de Vliegbasis Oakington nabij
Cambridge. Het 7e Squadron is te herkennen aan de
markeringen MG op de op vliegtuigen. Op het embleem
van het 7e Squadron staat het sterrenbeeld grote beer,
dat is opgebouwd uit een zevental (zes)puntige sterren.
Onderaan staat het motto Per diem per noctem (Bij dag
bij nacht).
20. Nationaal Archief Australië A705: Brief van VF Bacon
aan RAF; de betreffende brief arriveerde op 21 maart.
21. Bron: The Bomber Command War Diaries (p.684).
22. Binnen het Pathfinder Force werd naar mate de oor
log vorderde ook steeds vaker gebruik gemaakt van
een zogenaamde Masterbomber. Dit toestel met een
zeer ervaren Pathfinder- bemanning vloog boven het
doelgebied en gaf via de radio de andere toestellen
instructies. Naast een Masterbomber vlogen er één of
meer Deputybombers mee om indien nodig de rol van
de Master konden overnemen.
23. Piloten hielden de Schelde vaak aan als markering. Het
kan zijn dat Bacon door de bewolking de Oosterschelde
heeft aangezien voor Westerschelde. Sommige bronnen
geven aan dat de route over Schouwen-Duiveland een
bewuste keuze kan zijn geweest omdat dit de kortste
route tussen Recklinghausen en Oakington was. Het
zou kunnen dat het toestel van Bacon eerder geraakt
was en dat daarbij de navigator gewond was geraakt of
de instrumenten defect en dat hij bewust het risico nam
om zo thuis te kunnen komen. In brieven die de vader
van Bacon later schreef wordt de hypothese dat het
vliegtuig eerder geraakt was genoemd. (NA Australië
A705).
24. Schouwen-Duiveland bleef totdat de Duitsers in mei
1945 capituleerden bezet gebied.
25. De Flak 38 was een in 1938 verbeterde versie van een
Flak 20mm snelvuurkanon. Andere 20mm varianten
waren o.a. de Flak 30 en Flak 36.
26. Bron: Database Wings to Victorie; informatie Wim de
Meester.
27. Dit was de vleugel aan de rechterkant van de piloot.
Vanaf de voorkant van het vliegtuig bekeken de lin
kerzijde.
28. Later dat jaar vonden ze tussen hëTvlas stukjes alumi
nium van het vliegtuig.
29. De in Nieuwdorp gestationeerde sergeant Dovey
schreef een week later in een brief aan de familie van
Bacon dat het vliegtuig onderdeel was van een grotere
groep. Toen hij op de 20e aan het kijken was naar een
grote groep vliegtuigen zag hij dat één van de laatste
vliegtuigen was aangeschoten en een brandende motor
had. Alle andere bij deze missie betrokken vliegtuigen
landen rond 14.45 uur weer op het vliegveld in Oaking
ton. (In rapporten staat het verlies van de PB667 niet
vermeld. Waarschijnlijk omdat het crashte in bevrijd
gebied).
30. De deur van de Lancaster zat, als je het toestel vanaf
de voorzijde bekeek, voor de staartvleugel aan de lin
kerkant. Ik ga er vanuit dat ze deze deur niet heeft
kunnen zien. Janna wees op een tekening van het vlieg
tuig een andere plaats aan als de locatie van de deur.
Hier bleek echter wel een ontsnappingsluik te zitten.
31. Engels aileron, een onderdeel in de besturing dat aan
de vleugel zat gemonteerd.
32. Les Standing geeft aan dat hij jaren terug familieleden
heeft horen praten over de crash. Eén van de mannen
zou na de crash nog een uur of twee hebben geleefd en
naar een hospitaal zijn vervoerd. Dit moet George Hut-
tlestone zijn geweest.
33. In juni 1946 besloot de gemeente tot aanschaf van een
gemotoriseerde brandspuit op Nieuwdorp, deze kwam
er in september van dat jaar. (Bron: Gemeente Archief
Goes; Archief van de gemeente 's-Heer Arendskerke).
34. De periode tussen bevrijding en de terugkomst van de
regering.
35. Zeeuws Archief: Militair gezag Zeeland, dossiernr, 4347,
map 41.
36. Johannes de Jager was een paar dagen eerder over
leden aan de gevolgen van een ongeluk met een land
bouwmachine. Nellie de dochter van Johannes gaf aan
dat ze niet veel van de crash heeft gezien. De luiken
waren zoals gebruikelijk bij een overlijden gesloten. We
zagen een lichtflits en hoorden een harde klap. Daarna
ontstond er wat paniek omdat niet duidelijk was wat er
gebeurd was.
37. Nationaal Archief Australië A705; Telegram 25/7/1945.
38. Archief Goes stukken SHAK: 1767: Stukken m.b.t.
instandhouding graven gesneuvelde militairen 1940-
1945.
Bronnen:
Gesprekken mails:
O.a. Les Standing, Ross L Bacon, Allan Bacon, Kees Traas,
Kees de Kok, Leen de Vos, Janna Moerman, Prien en Rinus
Traas, Katrien van de Linde - Traas, Nellie de Jager, Jan
Goense, Nico van Antwerpen, Jaap de Jonge, Peter van
Dam, Fam v Antwerpen Nieuw-Zeeland, Wim de Meester,
Jennie Gray, Richard Evans en John Williams.
Musea Archieven:
Bevrijdingsmuseum Zeeland; Nieuwdorp - Wings to Victo
rie; Arnemuiden - Bomber Command Museum of Canada
- Airforce Museum; Wigram Nieuw-Zeeland; Michelle Sim;
Zeeuws Archief, Gemeentearchief Goes; National archief
Australia; Eigen archief; Les Standing; Familie Bacon.
Boeken publicaties:
René Hoebeke, Slagveld Sloedam, Terneuzen, 2003, ISBN:
90-9015327-6.
Martin Middlebrook and Chris Everitt, The Bomber Com
mand War Diaries: An Operational Reference Book, 1939-
1945, Penguin Books Limited, 1998, ISBN 0670801372
(0-670-80137-2).
Errol Martyn, For Your Tomorrow: (vol 2) 1943 - 1998, A
Record of New Zealanders who have died while serving
with the RNZAF and Allied Air Services, first published
1999 by Volplane Press ISBN 0-473-06310-7.
Wim de Meester, PB667crash, publicatie Wings to Victorie.
Website:
Lancaster Forum en diverse andere WOU fora op Internet.