Afb. 1. F/O Lindsay Page Bacon.
(Archief familie Bacon.)
tralie maar zij werkte als telegrafiste bij de
WAAF.U) Een jaar na Lindsay besloot ook
zijn jongste broer Allan in dienst te gaan.12)
Bacon's militaire loopbaan startte bij No.
1 Radio School waar hij een opleiding tot
radio-officier volgde. Tijdens die opleiding
moest hij in het noorden van Australië
een radarpost bouwen omdat men bang
was dat de Japanners ook Australië wil
den bezetten. Bij het maken van deze post
werd gebruik gemaakt van de diensten van
de Aboriginals die in de buurt woonden.
Nadat Lindsay in een krant een artikel zag
staan waarin deze bevolkingsgroep werd
afgeschilderd als luie tweederangs burgers,
pakte hij zijn pen en schreef een artikel dat
eind november 1942 in die zelfde krant ver
scheen.131 Hij schreef hierin dat het beeld
dat werd geschetst niet klopte en dat velen
een voorbeeld konden nemen aan deze
verguisde bevolkingsgroep. Halverwege
november 1942 had Lindsay de opleiding
tot radio-officier afgerond. Hij had zijn
certificaat met goede cijfers behaald. Toch
kreeg hij van zijn superieuren enige kri
tiek: Bacon is nog te jong en te onervaren
om als officier leiding te kunnen geven. Als
hij zich verder bekwaamt in het adminis
tratieve deel van zijn werk dan kan hij zich
tot een goede radio-officier ontwikkelen.
Lindsay had echter andere ambities. Hij
wilde piloot worden en meldde zich op de
veertiende november, een dag na het beha
len van het certificaat, aan voor de piloten-
opleiding.
De luchtmacht
Tijdens zijn training tot piloot botste Bacon
op 6 mei 1943 in Australië tijdens het
taxiën met zijn toestel tegen de staart van
een ander toestel. De schade aan de toestel
len bedroeg drie pond. Bacon kon kiezen uit
het betalen van een boete van twee pond of
de zaak voor laten komen bij de krijgsraad.
Bacon besloot de boete te betalen.
De opleiding tot piloot verliep ondanks dit
incidentje verder probleemloos. Op 29 juli
1943 had Lindsay zijn Wings binnen en
hij vertrok als Pilot Officer op 11 augus
tus 1943 richting Engeland om opgeleid
te worden tot piloot in Bomber Command.
Na een route, die via Amerika naar Enge
land leidde, moest hij in Engeland eerst
een aantal maanden wachten voordat hij
in maart aan de slag kon bij No. 20 (pilot)
Advanced Flying Unit (AFU). Hier werden
alle niet-RAF vliegers doorheen geloodst
om zich de RAF-werkwijze eigen te maken.
In mei 1944 vertrok hij naar No. 26 Ope
rational Training Unit (OTU) in Little
Horwood waar hij in de Wellington leerde
vliegen. Op 11 juni crashte Lindsay na
een oefenvlucht boven de Noordzee tijdens
de landing. Hij en de andere mannen aan
boord brachten het er levend vanaf maar
werden wel naar het ziekenhuis gebracht.
Bacon lag twee weken in het St Mary's
Hospital in Halton. Daarna zette hij de
training voort. In brieven uit die tijd wordt
zijn vriendin Claire Virgo voor het eerst
genoemd. Lindsay schreef aan zijn broer
5