'Parachutespringen'
Binnen Bomber Command werd vanaf 1942 nauwelijks meer aandacht aan parachute
springen gegeven. Bij trainingen raakten geregeld vliegers gewond en waren zo (tijdelijk)
niet meer inzetbaar voor operationele dienst. Omdat de vluchten door moesten gaan
besloot men om de training alleen theoretisch te geven. Het praktijkgedeelte bestond uit
de sprong van een tafel om de landing te oefenen. De bemanningsleden beschikten over
een summiere handleiding waarin de procedure was beschreven. De minimale hoogte van
waaruit gesprongen kon worden was bij een Lancaster driehonderd tot vierhonderd voet
(150 meter). De PB667 vloog te laag om een kansrijke sprong mogelijk te maken.
Allan, die op dat moment in Canada ver
toefde voor zijn pilotentraining, dat hij een
vriendin had en dat hij er naar uit keek om
haar aan hem voor te stellen.14'
De Lancaster
Na de basistraining werd Lindsay over
geplaatst naar de 1668 Heavy Conversion
Unit (HCU) in Bottesford. Daar stapte hij
in oktober 1944 voor het eerst in de cockpit
van een Lancaster. Waarschijnlijk werd in
Bottesford het team gesmeed dat later deel
ging nemen aan missies. In december wer
den Bacon en zijn mannen ingelijfd bij het
622e squadron op Mildenhall om hun Tour
of Duty te starten. Bacons team bestond
uit15)
George Huttlestone, een 22-jarige bom-
richter uit Enfield, vlakbij Londen. Hij
had de belangrijke taak om de bommen
op de juiste plaats te laten neerkomen.
Richard Evans, een 27-jarige Welshman
uit Port Talbot die als navigator de taak
had om het toestel volgens de vastge
stelde route naar het doel te loodsen.
Harry McClements, een negentienjarige
boordwerktuigkundige uit Hillsborough,
Sheffield.
Johnny Taylor, de staartschutter. Hij was
negentien jaar en kwam uit Radford,
Coventry.
Jim Cornwall, de dakschutter was een
23-jarige man uit Manchester. Hij was
getrouwd en werkte tot juni 1943 als
technicus bij een machinefabriek. (In de
logboeken staat hij steevast vermeld als
staartschutter.)
Philip Tennant een dertigjarige Nieuw-
Zeelander die de boordradio bediende en
tevens de voorste geschutskoepel.16' Hij
was de nestor van het team, getrouwd
en vader van drie kinderen. Voordat hij
vrijwillig in dienst ging was hij vrachtwa
genchauffeur in Westport.
De eerste missie die werd gevlogen was een
dagmissie op Trier op 23 december 1944. In
Bacons logboek zien we dat het vliegtuig op
5 januari tijdens een missie op Ludwigsha-
ven geraakt was door een Flak.17> Het team
was goed op elkaar ingespeeld en na drie
Afb. 2. G. Huttlestone, R. Evans(?), H. McClements, J. Taylor, J. Cornwall, P. Tennant. (Archief
familie Bacon Les Standing.)
G. Huttlestone R.Evans(?) H.McClements J.Taylor J.Cornwall P.Tennant
6