van dorp tot dorp grote verschillen hebben bestaan hoe men hier invulling aan gaf. De Eysink ingeruild Na enkele jaren werd de Eysink ingeruild voor een andere auto; bij Garage Louisse dacht men dat het tussen 1915 en 1918 was. Dat kan op zijn vroegst in 1917 (of later) geweest zijn, omdat mevrouw Klos deze auto nog heeft meegemaakt. Het probleem was dat de auto niet opnieuw wou starten nadat de motor was afgeslagen. Eerst moest de motor afkoelen. Dit euvel speelde ook parten bij de verkoop van deze auto door Garage Louisse. Verkoper Frans Bal had in de jaren twintig, toen de motor afsloeg bij café Ruimzicht onder 's-Heer Arendskerke bij een proefrit met klanten, onder de motorkap gekeken en gezegd dat de benzine op was. Hij leende een fiets om benzine te gaan halen in Goes, hopend dat de motor bij terugkomst voldoende afgekoeld zou zijn om weer te starten. Maar de klanten hadden het toch niet helemaal vertrouwd. Ook bij andere klanten herhaalde zich dat, zoals de heer Bal verhaalde bij zijn terugblik op vijftig jaar Eysink-auto.24) Dit probleem was een belangrijke reden dat deze auto onverkocht bij de garagehouder was blijven staan. Maar misschien speelde het feit dat er nieuwere modellen op de markt kwamen ook wel een rol. Aan de degelijkheid van de auto zal het niet gelegen hebben want, zo zei de heer Bal in 1962 in een vergelijking van deze Eysink met een auto van een halve eeuw later: Als er nu een auto tegen een boom rijdt, is de auto kapot. Vroeger was de boom kapot! Naar Tuindorp Vreewijk, Rotterdam Op 15 november 1921 verhuisde het gezin Klos naar Rotterdam, waar dokter Klos een huisartsenpraktijk startte in een nieuwe wijk, Vreewijk en waar hij kwam te wonen aan de Groene Zoom 208, met praktijk aan huis. De praktijk te Nisse werd overgenomen door dokter A. Bakels. Toen Willem Klos met zijn gezin arriveerde in Rotterdam bleek dat hun huis niet klaar was. De inboedel werd tijdelijk opgeslagen en mevrouw Klos is met de kinderen naar Afb. 9. Dokter Klos. (Foto: familiealbum Klos.) Westervoort vertrokken. Pas zes weken later kon zij terugkeren. In de tussentijd waren er ook geen inkomsten. Hier in Rotterdam werd Cornelis Dirk Willem, hun vierde kind, geboren op 3 juni 1925. Willem Klos was daar ook controlerend geneesheer van de melkfabriek (de RMI of Rotterdamse Melk Inrichting aan de Persoonsstraat) en daarnaast in dienst van de gemeente Rotterdam. Sinds de Eysink had dokter Klos een aantal andere auto's gehad tot hij, dankzij de val van de dollar, in 1934 heel voordelig een auto van het merk Graham Page kon kopen, model 1933. Het rijden met de auto werd snel duurder, want was de prijs van de benzine in 1934 nog 6 cent per liter, een jaar later was dat gestegen tot 13 cent. Kort voor de oorlog had hij een Peugeot. De gouden tientjes die de dokter in Nisse als betaling voor bevallingen had 10

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 12