van dorp tot dorp grote verschillen hebben
bestaan hoe men hier invulling aan gaf.
De Eysink ingeruild
Na enkele jaren werd de Eysink ingeruild
voor een andere auto; bij Garage Louisse
dacht men dat het tussen 1915 en 1918
was. Dat kan op zijn vroegst in 1917
(of later) geweest zijn, omdat mevrouw
Klos deze auto nog heeft meegemaakt.
Het probleem was dat de auto niet
opnieuw wou starten nadat de motor was
afgeslagen. Eerst moest de motor afkoelen.
Dit euvel speelde ook parten bij de verkoop
van deze auto door Garage Louisse.
Verkoper Frans Bal had in de jaren twintig,
toen de motor afsloeg bij café Ruimzicht
onder 's-Heer Arendskerke bij een proefrit
met klanten, onder de motorkap gekeken
en gezegd dat de benzine op was. Hij leende
een fiets om benzine te gaan halen in
Goes, hopend dat de motor bij terugkomst
voldoende afgekoeld zou zijn om weer te
starten. Maar de klanten hadden het toch
niet helemaal vertrouwd. Ook bij andere
klanten herhaalde zich dat, zoals de heer
Bal verhaalde bij zijn terugblik op vijftig
jaar Eysink-auto.24)
Dit probleem was een belangrijke reden dat
deze auto onverkocht bij de garagehouder
was blijven staan. Maar misschien speelde
het feit dat er nieuwere modellen op de
markt kwamen ook wel een rol. Aan de
degelijkheid van de auto zal het niet
gelegen hebben want, zo zei de heer Bal in
1962 in een vergelijking van deze Eysink
met een auto van een halve eeuw later: Als
er nu een auto tegen een boom rijdt, is de
auto kapot. Vroeger was de boom kapot!
Naar Tuindorp Vreewijk, Rotterdam
Op 15 november 1921 verhuisde het gezin
Klos naar Rotterdam, waar dokter Klos een
huisartsenpraktijk startte in een nieuwe
wijk, Vreewijk en waar hij kwam te wonen
aan de Groene Zoom 208, met praktijk
aan huis. De praktijk te Nisse werd
overgenomen door dokter A. Bakels.
Toen Willem Klos met zijn gezin arriveerde
in Rotterdam bleek dat hun huis niet klaar
was. De inboedel werd tijdelijk opgeslagen
en mevrouw Klos is met de kinderen naar
Afb. 9. Dokter Klos. (Foto: familiealbum
Klos.)
Westervoort vertrokken. Pas zes weken
later kon zij terugkeren. In de tussentijd
waren er ook geen inkomsten.
Hier in Rotterdam werd Cornelis Dirk
Willem, hun vierde kind, geboren op 3 juni
1925.
Willem Klos was daar ook controlerend
geneesheer van de melkfabriek (de RMI
of Rotterdamse Melk Inrichting aan de
Persoonsstraat) en daarnaast in dienst van
de gemeente Rotterdam.
Sinds de Eysink had dokter Klos een
aantal andere auto's gehad tot hij, dankzij
de val van de dollar, in 1934 heel voordelig
een auto van het merk Graham Page kon
kopen, model 1933. Het rijden met de auto
werd snel duurder, want was de prijs van
de benzine in 1934 nog 6 cent per liter, een
jaar later was dat gestegen tot 13 cent.
Kort voor de oorlog had hij een Peugeot.
De gouden tientjes die de dokter in
Nisse als betaling voor bevallingen had
10