MUSEUM HISTORISCH DE BEVELANDEN GOES Het 'slapende' kind Kim Sluijter In de wisseltentoonstelling Beveland's Best Bewaarde Geheim was een groot aantal schilderijen te zien uit de collectie van het Historisch Museum De Bevelanden. Eén schilderij dat in de vitrine lag was dat van een kindje in een bed. Een klein portretje in een mooie vergulde lijst, gedateerd circa 1840. Als we het inventarisnummer van het schilderijtje opzoeken, staat er dat de voorstelling op het schilderij een slapend kindje is. Dat is wat vrijwel iedereen in eerste instantie denkt. Maar niets is minder waar. Het is namelijk een portret van een overleden kindje. Een plaatje van dit schilderij heeft ook in Ach lieve tijd gestaan, met het thema 'Zeeuwen en hun platteland'. In dit themanummer wordt gesproken over geboorte- en doodsrituelen in Zeeland, ook over die van baby's. Zo vertelt het ons dat veel kinderen vroeger jong stierven, vaak door slechte hygiëne. Doodgeboren kinderen en kinderen die vlak na de geboorte stierven, werden bij voorkeur 's nachts begraven, met vaak alleen de vader Afb.l. Slapend kind in bedje, anoniem, ca. 1840. Olieverf op paneel. (Afbeeldingen: collectie HMDB.) aanwezig. Als de kindjes niet gedoopt waren, mochten ze niet in de gewijde grond begraven worden. Het kleine kistje werd onder de arm gedragen. Van zo'n scène heeft het HMDB een tekening, gemaakt door Marinus Schipper in 1935. In krachtige, zwarte lijnen zijn twee mannelijke figuren neergezet die langs een dijk lopen. Beide dragen de protestantse Zuid-Bevelandse streekdracht. De voorste man draagt een kistje onder de arm. Ze zijn op weg om het kind te begraven. Zo liefelijk als de scene van het 'slapende' kindje bij ons overkomt, zo verdrietig is de begrafenis van Schipper. Deze twee op het eerste gezicht totaal verschillende werken uit onze collectie vertellen samen een heel interessant verhaal over het overlijden van een kind. Hoewel het een stuk liever en vrolijker klinkt als je zegt dat het schilderij een portret van een slapend kindje is, is deze informatie dus onjuist. Al snel krijg het schilderijtje op deze manier iets morbides en stelt men al snel de vraag 'waarom zou je een schilderij willen laten maken van een dood kind?' Het antwoord daarop is eigenlijk heel lief en aandoenlijk en heeft helemaal niks morbides. In vroegere tijden was het sterftecijfer onder kinderen hoog. Dit gaf de ouders uiteraard veel verdriet en vaak wilden ze een aandenken aan de baby overhouden. Een foto van het kindje maken kon uiteraard nog niet en daarom werden er portretjes geschilderd. Op deze manier werd de herinnering aan hun kindje toch levend gehouden. In Nederland is een lange traditie in dit soort 'doodsbedportretten', 26

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 30