Afb. 2. Begrafenis, Marinus Schipper, 1935. Potlood op papier. zoals ze vaak genoemd worden. Zo zijn er doodsbedportretten in andere musea die al rond 1650 gemaakt zijn. Het schilderij in de collectie van het HMDB is van bijna twee eeuwen later. Van sommige van deze overleden kinderen is de naam nog bekend en wordt vaak aan de titel toegevoegd. Van ons kindje is helaas de familienaam niet bekend, maar het moet een welgestelde familie geweest zijn. De arme gezinnen konden zich immers geen schilderij veroorloven. Dat veel mensen die het schilderij zien, denken dat het kind slaapt, is eigenlijk een compliment voor de schilder. Het was natuurlijk nooit zijn bedoeling om het kindje af te beelden als dood, want dit zou de ouders immers weinig rust geven. Door het kindje te portretteren in bed met gesloten ogen, ziet hij eruit zoals hij het grootste deel van zijn korte leventje heeft doorgebracht; vredig slapend in zijn wiegje. Zomerexposities kant en merklappen Willy van Meegen Museum weer in het teken van textiel Het museum gaat door in de ingeslagen richting. De specialisatie textiel vindt dit keer vorm in twee nieuwe tentoonstellingen. In de Grote Kerk opnieuw merklappen, een populair thema gezien de belangstelling voor eerdere merklaptentoonstellingen vanuit het hele land en België. In het museum zelf een tentoonstelling over kant. Daarnaast loopt de tentoonstelling met eigentijdse geborduurde theedoeken nog door t/m 2 september. Het museum organiseert regelmatig demonstraties en cursussen over borduren en andere handwerken en elke maand is er het handwerkcafé. Kijk op de website voor meer informatie. Het museum is ook actief op Facebook. Merklappen uit de kast De oproep van het museum om merklappen in te zenden voor de zomertentoonstelling heeft met meer dan 130 inzendingen de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Het gaat om antieke en nieuwe merklappen, de meeste uit Zeeland, maar ook uit Groningen en Noord- en Zuid-Holland. Met recht kan gezegd worden dat heel wat merklappen uit de kast gekomen zijn. De diversiteit is groot, van zeer uitgebreid en kunstzinnig, tot eenvoudige schoollapjes uit de periode 1750 tot heden. Zeldzaam is een Surinaamse merklap uit 1894, waarvan ook een foto van de maakster voorhanden is. Van één van de deelnemers zijn vijf generaties merklappen te zien. De deelnemers is gevraagd iets over de merklap te vertellen. Zo zijn opmerkelijke verhalen en historische achtergronden aan de borduurwerken toegevoegd. De tentoonstelling Merklappen uit de kast is gratis te bezoeken van 9 juli t/m 17 augustus 2011 in de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 31