Afb. 2. Begrafenis, Marinus Schipper, 1935.
Potlood op papier.
zoals ze vaak genoemd worden. Zo zijn er
doodsbedportretten in andere musea die
al rond 1650 gemaakt zijn. Het schilderij
in de collectie van het HMDB is van bijna
twee eeuwen later. Van sommige van deze
overleden kinderen is de naam nog bekend
en wordt vaak aan de titel toegevoegd. Van
ons kindje is helaas de familienaam niet
bekend, maar het moet een welgestelde
familie geweest zijn. De arme gezinnen
konden zich immers geen schilderij
veroorloven.
Dat veel mensen die het schilderij zien,
denken dat het kind slaapt, is eigenlijk
een compliment voor de schilder. Het was
natuurlijk nooit zijn bedoeling om het
kindje af te beelden als dood, want dit
zou de ouders immers weinig rust geven.
Door het kindje te portretteren in bed met
gesloten ogen, ziet hij eruit zoals hij het
grootste deel van zijn korte leventje heeft
doorgebracht; vredig slapend in zijn wiegje.
Zomerexposities kant en merklappen
Willy van Meegen
Museum weer in het teken van textiel
Het museum gaat door in de ingeslagen
richting. De specialisatie textiel
vindt dit keer vorm in twee nieuwe
tentoonstellingen. In de Grote Kerk
opnieuw merklappen, een populair thema
gezien de belangstelling voor eerdere
merklaptentoonstellingen vanuit het
hele land en België. In het museum zelf
een tentoonstelling over kant. Daarnaast
loopt de tentoonstelling met eigentijdse
geborduurde theedoeken nog door t/m
2 september. Het museum organiseert
regelmatig demonstraties en cursussen
over borduren en andere handwerken en
elke maand is er het handwerkcafé. Kijk
op de website voor meer informatie. Het
museum is ook actief op Facebook.
Merklappen uit de kast
De oproep van het museum om merklappen
in te zenden voor de zomertentoonstelling
heeft met meer dan 130 inzendingen de
verwachtingen ruimschoots overtroffen. Het
gaat om antieke en nieuwe merklappen,
de meeste uit Zeeland, maar ook uit
Groningen en Noord- en Zuid-Holland.
Met recht kan gezegd worden dat heel wat
merklappen uit de kast gekomen zijn. De
diversiteit is groot, van zeer uitgebreid en
kunstzinnig, tot eenvoudige schoollapjes
uit de periode 1750 tot heden. Zeldzaam
is een Surinaamse merklap uit 1894,
waarvan ook een foto van de maakster
voorhanden is. Van één van de deelnemers
zijn vijf generaties merklappen te zien.
De deelnemers is gevraagd iets over de
merklap te vertellen. Zo zijn opmerkelijke
verhalen en historische achtergronden aan
de borduurwerken toegevoegd.
De tentoonstelling Merklappen uit de
kast is gratis te bezoeken van 9 juli t/m
17 augustus 2011 in de Grote of Maria
Magdalenakerk in Goes.
27