Dokter Willem Hendrik Klos en zijn eerste auto, een Eysink! Janna Kloosterman Mijn vaders band met de Eysink auto Toen ik half oktober 1971 in Amersfoort kwam werken, woonde ik de eerste paar maanden op kamers in het Leusderkwartier. Elke dag fietste ik over het Julianaplein naar en van mijn werk en met name op de terugweg zag ik de monumentale voorgevel van de Eysink Rijwielenfabriek.1' Nooit eerder had ik gehoord van Eysink fietsen. Maar mijn vader (Gerard Jan Kloosterman) wel, zo bleek toen ik mijn ouders daarover vertelde. Ja zei hij, Eysink maakte fietsen. En ze hebben ook auto's gemaakt. De auto van dokter Klos was een Eysink. Willem Hendrik Klos was huisarts te Nisse, waar mijn vader geboren en opgegroeid was. En verder vertelde mijn vader dat zijn broer Piet de auto bij de fabriek had opgehaald en dat hij, met zijn elf jaren, mee had gemogen. De eerste auto van dokter Klos werd gefabriceerd in de Eysink fabriek te Amersfoort. En is, voor zover bekend, de enig overgebleven auto van deze Nederlandse fabriek. Eysink was in 1897 nog eerder met de fabricage van een auto dan de bekende fabriek van de gebroeders Spijker, waar pas in 1898 de eerste auto gemaakt werd.2) Afb. 1. Eysink-embleem op de auto. Via het Lips Autotron te Drunen (vanaf 1976) en vanaf januari 1986 het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes, werd de Eysink na restauratie in bruikleen gegeven aan Museum Flehite te Amersfoort, waar men er toen heel verguld mee was. Daarna kwam de Eysink in het Nationaal Automobielmuseum te R a a m s d o n k s v e e r.31 Inmiddels heeft de heer Louwman voor al die oldtimers een nieuw museum gebouwd aan de Leidsestraatweg 57 in Den Haag, dat op 2 juli 2010 feestelijk werd geopend door Koningin Beatrix met een draai aan de slinger van... de Eysink!4' Waarheid en verdichtsels door de jaren heen In interviews met Wim Louisse en verkoper Frans Bal van Garage Louisse te Goes werd deze auto vaak ten tonele gevoerd in de Zeeuwse kranten. Ook werd daarin de weduwe van dokter Klos geciteerd, over hoe haar man haar had verteld van zijn eerste rijervaringen. Was dat ook niet het verhaal van menig automobilist in de eerste decennia van de twintigste eeuw? En zeker in de Poel, met de zeer smalle en kronkelige wegen? Niet te vergelijken met de huidige wegen van na de ruilverkaveling. Vanaf de tijd dat de Eysink naar Museum Flehite in Amersfoort verhuisde, werden er delen uit het verhaal weggelaten en werden er nieuwe 'feiten' aan toegevoegd, een klassiek voorbeeld hoe een verhaal vertekend wordt weergegeven wanneer de bronnen niet gelezen worden. En daar was geen woord Zeeuws bij! De Eysink auto sierde de voorpagina van het oktober/november nummer uit 2007 van De Auto, met een verhaal over en prachtige foto's van deze oldtimer. Naast een technische omschrijving 2

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 4