Dokter Willem Hendrik Klos en zijn eerste auto,
een Eysink!
Janna Kloosterman
Mijn vaders band met de Eysink auto
Toen ik half oktober 1971 in Amersfoort
kwam werken, woonde ik de eerste
paar maanden op kamers in het
Leusderkwartier. Elke dag fietste ik over
het Julianaplein naar en van mijn werk
en met name op de terugweg zag ik de
monumentale voorgevel van de Eysink
Rijwielenfabriek.1' Nooit eerder had ik
gehoord van Eysink fietsen. Maar mijn
vader (Gerard Jan Kloosterman) wel,
zo bleek toen ik mijn ouders daarover
vertelde. Ja zei hij, Eysink maakte fietsen.
En ze hebben ook auto's gemaakt. De auto
van dokter Klos was een Eysink.
Willem Hendrik Klos was huisarts te
Nisse, waar mijn vader geboren en
opgegroeid was. En verder vertelde mijn
vader dat zijn broer Piet de auto bij de
fabriek had opgehaald en dat hij, met zijn
elf jaren, mee had gemogen.
De eerste auto van dokter Klos werd
gefabriceerd in de Eysink fabriek te
Amersfoort. En is, voor zover bekend,
de enig overgebleven auto van deze
Nederlandse fabriek. Eysink was in 1897
nog eerder met de fabricage van een auto
dan de bekende fabriek van de gebroeders
Spijker, waar pas in 1898 de eerste auto
gemaakt werd.2)
Afb. 1. Eysink-embleem op de auto.
Via het Lips Autotron te Drunen
(vanaf 1976) en vanaf januari 1986 het
Museum voor Zuid- en Noord-Beveland
te Goes, werd de Eysink na restauratie in
bruikleen gegeven aan Museum Flehite
te Amersfoort, waar men er toen heel
verguld mee was. Daarna kwam de Eysink
in het Nationaal Automobielmuseum te
R a a m s d o n k s v e e r.31 Inmiddels heeft de heer
Louwman voor al die oldtimers een nieuw
museum gebouwd aan de Leidsestraatweg
57 in Den Haag, dat op 2 juli 2010
feestelijk werd geopend door Koningin
Beatrix met een draai aan de slinger van...
de Eysink!4'
Waarheid en verdichtsels door de
jaren heen
In interviews met Wim Louisse en
verkoper Frans Bal van Garage Louisse
te Goes werd deze auto vaak ten tonele
gevoerd in de Zeeuwse kranten. Ook
werd daarin de weduwe van dokter Klos
geciteerd, over hoe haar man haar had
verteld van zijn eerste rijervaringen.
Was dat ook niet het verhaal van menig
automobilist in de eerste decennia van de
twintigste eeuw? En zeker in de Poel, met
de zeer smalle en kronkelige wegen? Niet
te vergelijken met de huidige wegen van na
de ruilverkaveling.
Vanaf de tijd dat de Eysink naar Museum
Flehite in Amersfoort verhuisde, werden
er delen uit het verhaal weggelaten en
werden er nieuwe 'feiten' aan toegevoegd,
een klassiek voorbeeld hoe een verhaal
vertekend wordt weergegeven wanneer de
bronnen niet gelezen worden. En daar was
geen woord Zeeuws bij!
De Eysink auto sierde de voorpagina
van het oktober/november nummer uit
2007 van De Auto, met een verhaal over
en prachtige foto's van deze oldtimer.
Naast een technische omschrijving
2