Afb.2. Tegeltableau van de Eysink-fabriek, Julianaplein. (Foto: J. Kloosterman; tentoonstelling: Kunst werkt, 2009.) werd ook de geschiedenis van de auto aangehaald: Dorpsarts in Nisse: De enige nog bewaarde Eysink 10/12 pk uit 1912 is indertijd geleverd aan dokter Klos in Nisse bij Goes. Enige jaren later reed zijn vrouw ermee tegen een boom. Door de Eerste Wereldoorlog waren de benodigde onderdelen voor de reparatie niet leverbaar en de auto werd daarom in een opslag bewaard en kwam later in het bezit van de gemeente Goes.® Hoe het verhaal daarna aangroeit ziet men in de beschrijving van de Amersfoortse Geschiedenis, die in 2009 beschreven werd in de 'Bruit van d'Eem'. Daarin wordt gepronkt met een kleurenfoto van deze auto van na de restauratie, in Museum Flehite.6' Men kan het onderschrift bij de foto maar beter niet serieus nemen: De enig overgebleven Eysink auto, vervaardigd in 1912. Dit exemplaar was bestemd voor dokter Klos uit Goes. Op de dag van aflevering haalde zijn echtgenote de auto op en reed deze in de prak. De dokter bestelde direct een nieuw exemplaar. De beschadigde auto bleef in de garage en werd later gerestaureerd. Klos was immers huisarts te Nisse en niet te Goes en was ten tijde van aankoop en aflevering van de auto ongetrouwd. Laat staan dat zijn vrouw die nieuwe auto in de prak gereden zou hebben. En van de bestelling van een tweede auto door de dokter was ook geen sprake. Om die reden wil ik een toelichting geven omtrent auto en dokter, waaraan de jongste zoon van Willem Klos en Hanny Louisse, kleindochter van P. Louisse, een heel grote bijdrage hebben geleverd. Het ophalen van de auto Ze waren met zijn tweeën per trein naar Amersfoort gereisd, oom Piet en mijn vader. In die tijd werd via 's-Hertogenbosch gereisd, zoals hij vertelde, en ze hadden overnacht bij een broer van mevrouw Klos (een oom van de dokter?), vermoedelijk ergens net buiten Amersfoort.7' De volgende dag heeft oom Piet de auto opgehaald bij de fabriek in Amersfoort. Ik heb mijn vader niet gevraagd of die auto ook contant werd afgerekend, al leek mij dat wel waarschijnlijk. Dat bleek inderdaad het geval volgens de rekening van 12 december 1912. Het was een auto 'USCEftODEM DOOK HTTPOiSWiElU 3

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 5