Afb.2.
Tegeltableau van
de Eysink-fabriek,
Julianaplein. (Foto:
J. Kloosterman;
tentoonstelling:
Kunst werkt, 2009.)
werd ook de geschiedenis van de auto
aangehaald: Dorpsarts in Nisse: De
enige nog bewaarde Eysink 10/12 pk uit
1912 is indertijd geleverd aan dokter Klos
in Nisse bij Goes. Enige jaren later reed
zijn vrouw ermee tegen een boom. Door de
Eerste Wereldoorlog waren de benodigde
onderdelen voor de reparatie niet leverbaar
en de auto werd daarom in een opslag
bewaard en kwam later in het bezit van de
gemeente Goes.®
Hoe het verhaal daarna aangroeit ziet men
in de beschrijving van de Amersfoortse
Geschiedenis, die in 2009 beschreven werd
in de 'Bruit van d'Eem'. Daarin wordt
gepronkt met een kleurenfoto van deze
auto van na de restauratie, in Museum
Flehite.6' Men kan het onderschrift bij de
foto maar beter niet serieus nemen: De
enig overgebleven Eysink auto, vervaardigd
in 1912. Dit exemplaar was bestemd
voor dokter Klos uit Goes. Op de dag van
aflevering haalde zijn echtgenote de auto op
en reed deze in de prak. De dokter bestelde
direct een nieuw exemplaar. De beschadigde
auto bleef in de garage en werd later
gerestaureerd.
Klos was immers huisarts te Nisse en niet
te Goes en was ten tijde van aankoop en
aflevering van de auto ongetrouwd. Laat
staan dat zijn vrouw die nieuwe auto in
de prak gereden zou hebben. En van de
bestelling van een tweede auto door de
dokter was ook geen sprake.
Om die reden wil ik een toelichting geven
omtrent auto en dokter, waaraan de jongste
zoon van Willem Klos en Hanny Louisse,
kleindochter van P. Louisse, een heel grote
bijdrage hebben geleverd.
Het ophalen van de auto
Ze waren met zijn tweeën per trein naar
Amersfoort gereisd, oom Piet en mijn
vader. In die tijd werd via 's-Hertogenbosch
gereisd, zoals hij vertelde, en ze hadden
overnacht bij een broer van mevrouw Klos
(een oom van de dokter?), vermoedelijk
ergens net buiten Amersfoort.7'
De volgende dag heeft oom Piet de auto
opgehaald bij de fabriek in Amersfoort.
Ik heb mijn vader niet gevraagd of die
auto ook contant werd afgerekend, al
leek mij dat wel waarschijnlijk. Dat bleek
inderdaad het geval volgens de rekening
van 12 december 1912. Het was een auto
'USCEftODEM DOOK HTTPOiSWiElU
3