De levering van de auto
Van Louisse's kleindochter Hanny hoorde
ik dat juist deze auto de eerste was
die geassembleerd en wel bij haar opa
arriveerde. Daarvoor kwamen auto's in
onderdelen aan per spoor, of ook wel per
schip, die dan nog in elkaar gezet moesten
worden. In een krantenartikel werd deze
auto zelfs aangemerkt als de eerste auto
die Louisse verkocht had, en wel aan de
firma Klos, Oesterhandel te Yerseke. De
familie Louisse heeft de offerte van 10
september 1912 nog altijd in bezit. Toen
vader Klos de auto bestelde, was de zoon
nog dokter in Hulst.
De rekening aan Louisse zelf omvat een
10/12 pk vier cylinder Eysink automobiel
met tweepersoons carrosserie met voorglas
in koper, Amerikaanse kap met zijdeeltjes,
twee oliefrontlampen, een achterlamp,
een hoorn met slang, inclusief reservewiel,
twee nummerplaten en fluit op de uitlaat
en een extra nummerplaat voor NL etc. en
bedroeg 3.545,75.111
Over levertijden was niets te achterhalen.
Was dat een paar maanden, een halfjaar
of nog langer? Of werd er soms ook op
voorraad gefabriceerd?
Wie was Willem Hendrik Klos?
Hij werd geboren te Yerseke op 3 oktober
1881 als zoon van Cornelis Dirk Klos,
oesterhandelaar en Adriana Kriekaard.
Vader Klos had ook een vissersboot,
waarmee hij in 1912 de krant haalde. In
dat jaar installeerde hij een kormachine
die handenarbeid bij het korren overbodig
maakte. Bovendien werd hij voorgedragen
als gezworene van de Molenpolder.12'
De jongste zoon van de dokter vertelde
mij dat zijn vader niet sterk was. Hij had
gevoelige longen, zodat het werken in de
oesters er voor hem niet in zat, daarom was
hij voorbestemd om dominee te worden. Hij
bezocht de HBS in Goes.
Samen met andere leerlingen uit Yerseke
liep hij elke dag naar school en weer terug
naar huis. Zijn vader had hem een fiets
beloofd als hij achttien jaar werd wanneer
hij niet rookte. Die kreeg hij ook, alleen
was hij toen reeds van school. Toen hij
van de HBS kwam, wilde hij liever dokter
Afb. 4. Pieter Kloosterman. (Foto: familieal
bum Kloosterman.)
worden. Dat vonden zijn ouders ook goed,
nadat zijn vader op de fiets bij de dokter
in 's-Gravenpolder was gaan informeren
wat zo'n studie wel niet kostte. Hij ging
medicijnen studeren in Utrecht, waar hij
zijn artsexamen op 19 juni 1908 aflegde.
Dokter op de motor
Hij werd daarna huisarts te Hulst, waar
hij was aangesteld door de Diaconie van
de Hervormde Kerk, met vrij wonen. Het
was daar in Hulst dat hij op 11 september
1908 een rij- en nummerbewijs aanvroeg
voor het berijden van een motorrijwiel,
wat hem de twaalfde al verleend werd,
als K-326, welke toekenning van
nummerbewijzen geschiedde op grond
van de Motor- en Rijwielwet van 10
februari 1905.13) Zijn vader had op 28
april 1908 eveneens een nummerbewijs
gekregen voor een motorrijwiel (K-286),
5