Kerkuitgang te Kapelle Kim Sluijter Op de eerste verdieping van het museum, aan de rechterkant van de zaal, hangt een gouden lijst versierd met ornamenten. Het is de lijst van een schilderij, maar het laat meer zien dan de afbeelding er binnenin. Het is een raam naar het verleden. Naar een andere tijd; een tijd die ons toch bekend voorkomt. We zien een aantal dames, een heer en een meisje op ons afkomen lopen. Ze lijken diep in gesprek met elkaar. Het schuin vallende licht laat deze figuren in Zuid- Bevelandse, protestantse streekdracht oplichten. De witte, kanten kappen van de dames springen eruit. Achter dit groepje mensen zien we nog meer personen. Ze komen ook onze richting uit, alsof ze uit het schilderij willen stappen. Een enkeling loopt naar de linkerkant van het schilderij, om daar achter de lijst te willen verdwijnen. Ze lopen op de bestrating, maar waren komen ze vandaan? Ons oog wordt via deze stoet geleid naar het gebouw op de achtergrond, achter het muurtje, waar al deze mensen vandaan komen: de kerk. Deels bedekt door bomen en schaduwen, de toren niet geheel op het schilderij passend, maar toch kenmerkend. Het is de kerk van Kapelle. Enkele brede banen zonlicht laten ons de ramen en delen van de architectuur zien. Het is een scène die voor kijkers vandaag de dag nog steeds herkenbaar is. De figuren en het zonlicht zijn zo realistisch geschilderd dat het lijkt alsof de schilder het zelf in het echt heeft gezien. Buiten, tegenover de kerk, wachtend tot de dienst was afgelopen en de mensen al pratend de kerk verlieten. Deze aandoenlijke en herkenbare scène is geschilderd door Johannes Christiaan Karei Klinkenberg (1852- 1924). Klinkenberg was geboren in Den Haag en woonde hier ook het grootste gedeelte van zijn leven. De enige uitstap in zijn werkzame periode maakte hij naar Amsterdam, waar hij zes jaar woonde en werkte. Dat hij wel veel andere steden bezocht is duidelijk te zien aan zijn schilderijen. Er zijn van Klinkenberg veel verschillende stadsgezichten bekend. Naast Den Haag en Amsterdam, ook Alkmaar, Haarlem, Leiden, Dordrecht, en Kapelle. Als we het schilderij zien lijkt het zeer waarschijnlijk dat Klinkenberg Kapelle bezocht. Maar als we eens goed kijken naar details op het schilderij, blijkt ook dat hij wellicht zijn artistieke vrijheid nogal genereus gebruikte. Zo zien we het beroemde kerkmuurtje. Op foto's van de kerk blijkt dat er in de tijd van Klinkenberg een ijzeren hek rond de kerk stond, dat pas in 1949 werd vervangen door een stenen muur. Ook van de pomp, die zo prominent op het schilderij te zien is, kunnen geen directe sporen gevonden worden. Er zijn in 1870 wel twee gietijzeren pompen geplaatst, maar daar zijn afbeeldingen van bekend en ze zien niet uit als de pomp op het schilderij. Een ander schilderij van de kerk te Kapelle door Klinkenberg, in het bezit van Instituut Collectie Nederland (inventarisnummer E93), waar de dorpspomp niet op staat, zou erop wijzen dat Klinkenberg de pomp er zelf bij bedacht heeft. De artistieke vrijheid van een schilder is een deel van zijn werk en subjectiviteit. Een schilder zelf is immers niet objectief en het is ook vaak niet zijn doel om een (geografisch) correcte afbeelding te maken. Het doel is een mooie afbeelding te maken die de kijker aanspreekt, emotioneert en meesleept in het verhaal van het schilderij. Iets dat het schilderij vandaag de dag nog steeds doet. Kerkuitgang te Kapelle is niet alleen een prachtig schilderij, maar het heeft ook een grote sociale, culturele en historische waarde. Deze afbeelding laat delen zien van het dagelijks leven van de Bevelander. De Zuid-Bevelandse, protestantse streekdracht is duidelijk te zien en ook het sociale gebruik van de kerkgang wordt hier afgebeeld. Een (zondags) kerkbezoek was voor de Kapellenaren een heel normaal 29

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2012 | | pagina 31