met als doel het tot stand komen van een
brugverbinding over de Zandkreek tussen
Zuid- en Noord-Beveland. Van Arenthals
zou die vergadering voor moeten zitten.
Op 28 juni vond de vergadering plaats
in 'De Stadswijnkelder' in Kortgene. Er
werd een vereniging opgericht, te noemen
'Het Brugcomité' en er werd een bestuur
benoemd. Voorzitter werd notaris J.H.C.
Mathijs, secretaris onderwijzer G. Maris en
penningmeester M.W. van Arenthals.
Het comité ging voortvarend te werk. Op
20 juli werd een request verzonden aan
Provinciale Staten van Zeeland, betref
fende de veerdienst Kortgene-Wolphaarts-
dijk:
Request van het comité ter overbrugging
van de Zandkreek. Wij pleiten voor een
belangrijke verlaging van bestaande tarie
ven, zowel voor personen als voor rij- en
voertuigen. Zulks in verband met de jaar
lijks in deze veerdienst gemaakte groote
winsten; uitbreiding van den veerdienst
zoo mogelijk dag en nachtdienst; uniform
tarief voor vervoer van auto's; vergemak
kelijking in den overtocht door opheffing
van de verplichting om bij iederen overtocht
een formulier te teekenen (beurtvaartadres),
kosten 2,5 cent per stuk; aanbrenging van
een plankier, breed genoeg om den auto aan
boord of daar af te rijden.
Nu rijdt men over twee voor den bestuurder
onzichtbare planken en is men aangewezen
op teekens welke het personeel aangeeft.
Soms moet men over de Zierikzeesche boot
de veerboot bereiken. Geen veergeld voor
den bestuurder van auto of ander vervoer
middel. Geen betaling van veergeld door
den bestuurder van auto of ander vervoer
middel voor hem persoonlijk.
Verder wordt in het request gewezen op de
merkwaardige regeling, dat wanneer men
per fiets overgaat hiervoor 0,05 moet
betalen, maar ligt de fiets op een vracht
auto dan betaalt men 0,20. (Dit stond
echt in de Middelburgsche Courant. F.D.)1'
Op 28 augustus werd een bestuursverga
dering van het 'Comité de Noord-Beve-
landsche Brug' gehouden in café 'De Regt'.
Er waren twee ingenieurs ter vergadering
aanwezig: de heren Dorst en Van Gelder
afkomstig van Stork, die de mogelijkheden
ontvouwden om een brug tot stand te bren
gen. De heren verklaarden zich bereid een
voorlopig schetsontwerp te vervaardigen
en met de verschillende bestuurscolleges
besprekingen te voeren.
Onder de ingekomen stukken was een
schrijven van de secretaris van de ver
eniging, de heer Maris dat hij voor deze
functie bedankte. Verder waren er adhe
siebetuigingen aan de brugbouw binnen
gekomen van de gemeenten van Noord-
Beveland, Zierikzee, VW te Goes, KNAC,
de ANWB en de Kamer van Koophandel.2)
Op 25 september brachten de leden van
Gedeputeerde Staten van Zeeland en de
commissaris der Koningin vanuit Mid
delburg per Stoomboot van de P.S.D. een
bezoek ter inspectie van de steigers van de
veerdienst Wolphaartsdijk-Kortgene. Dit
als resultaat van het verzonden request en
van het feit dat verschillende andere vaste
steigers van de P.S.D. waren veranderd
in drijvende pontons. In de najaarsver
gadering van de Zeeuwse Staten zou het
onderwerp aan de orde komen, vandaar het
bezoek.
Het verschil in de Zandkreek tussen hoog-
en laagwater is ongeveer 3 tot 4,50 meter.
De steigers hebben drie bruggen op ver
schillende hoogte en liggen dus niet altijd
gelijk met de boot. Over twee planken, elk
ongeveer 2 meter lang en 50 cm breed,
moest men op en van de boot rijden. Soms
stonden deze planken met een helling van
60 cm.3) Verandering van de steigers in
pontons zou tienduizenden guldens gaan
kosten. Er werd over gedacht een N.V. op te
richten, welke het recht voor tolheffing zou
krijgen. De opbrengst van het veergeld was
jaarlijks 50.000,-. Met een vaste oever
verbinding kon dit oplopen tot 70.000,-.
Aldus berichtte de 'NRC'.
Op dit bericht kwam een naschrift van de
redactie van de 'Middelburgsche Courant'.
Wij hebben ditmaal wederom het boven
staande bericht uit de NRC overgenomen.
Indien echter de vereniging 'De Noord-Beve-
landsche Brug' zoo weinig prijs stelt op den
steun van ons blad, dat men het bij voort-
12