met als doel het tot stand komen van een brugverbinding over de Zandkreek tussen Zuid- en Noord-Beveland. Van Arenthals zou die vergadering voor moeten zitten. Op 28 juni vond de vergadering plaats in 'De Stadswijnkelder' in Kortgene. Er werd een vereniging opgericht, te noemen 'Het Brugcomité' en er werd een bestuur benoemd. Voorzitter werd notaris J.H.C. Mathijs, secretaris onderwijzer G. Maris en penningmeester M.W. van Arenthals. Het comité ging voortvarend te werk. Op 20 juli werd een request verzonden aan Provinciale Staten van Zeeland, betref fende de veerdienst Kortgene-Wolphaarts- dijk: Request van het comité ter overbrugging van de Zandkreek. Wij pleiten voor een belangrijke verlaging van bestaande tarie ven, zowel voor personen als voor rij- en voertuigen. Zulks in verband met de jaar lijks in deze veerdienst gemaakte groote winsten; uitbreiding van den veerdienst zoo mogelijk dag en nachtdienst; uniform tarief voor vervoer van auto's; vergemak kelijking in den overtocht door opheffing van de verplichting om bij iederen overtocht een formulier te teekenen (beurtvaartadres), kosten 2,5 cent per stuk; aanbrenging van een plankier, breed genoeg om den auto aan boord of daar af te rijden. Nu rijdt men over twee voor den bestuurder onzichtbare planken en is men aangewezen op teekens welke het personeel aangeeft. Soms moet men over de Zierikzeesche boot de veerboot bereiken. Geen veergeld voor den bestuurder van auto of ander vervoer middel. Geen betaling van veergeld door den bestuurder van auto of ander vervoer middel voor hem persoonlijk. Verder wordt in het request gewezen op de merkwaardige regeling, dat wanneer men per fiets overgaat hiervoor 0,05 moet betalen, maar ligt de fiets op een vracht auto dan betaalt men 0,20. (Dit stond echt in de Middelburgsche Courant. F.D.)1' Op 28 augustus werd een bestuursverga dering van het 'Comité de Noord-Beve- landsche Brug' gehouden in café 'De Regt'. Er waren twee ingenieurs ter vergadering aanwezig: de heren Dorst en Van Gelder afkomstig van Stork, die de mogelijkheden ontvouwden om een brug tot stand te bren gen. De heren verklaarden zich bereid een voorlopig schetsontwerp te vervaardigen en met de verschillende bestuurscolleges besprekingen te voeren. Onder de ingekomen stukken was een schrijven van de secretaris van de ver eniging, de heer Maris dat hij voor deze functie bedankte. Verder waren er adhe siebetuigingen aan de brugbouw binnen gekomen van de gemeenten van Noord- Beveland, Zierikzee, VW te Goes, KNAC, de ANWB en de Kamer van Koophandel.2) Op 25 september brachten de leden van Gedeputeerde Staten van Zeeland en de commissaris der Koningin vanuit Mid delburg per Stoomboot van de P.S.D. een bezoek ter inspectie van de steigers van de veerdienst Wolphaartsdijk-Kortgene. Dit als resultaat van het verzonden request en van het feit dat verschillende andere vaste steigers van de P.S.D. waren veranderd in drijvende pontons. In de najaarsver gadering van de Zeeuwse Staten zou het onderwerp aan de orde komen, vandaar het bezoek. Het verschil in de Zandkreek tussen hoog- en laagwater is ongeveer 3 tot 4,50 meter. De steigers hebben drie bruggen op ver schillende hoogte en liggen dus niet altijd gelijk met de boot. Over twee planken, elk ongeveer 2 meter lang en 50 cm breed, moest men op en van de boot rijden. Soms stonden deze planken met een helling van 60 cm.3) Verandering van de steigers in pontons zou tienduizenden guldens gaan kosten. Er werd over gedacht een N.V. op te richten, welke het recht voor tolheffing zou krijgen. De opbrengst van het veergeld was jaarlijks 50.000,-. Met een vaste oever verbinding kon dit oplopen tot 70.000,-. Aldus berichtte de 'NRC'. Op dit bericht kwam een naschrift van de redactie van de 'Middelburgsche Courant'. Wij hebben ditmaal wederom het boven staande bericht uit de NRC overgenomen. Indien echter de vereniging 'De Noord-Beve- landsche Brug' zoo weinig prijs stelt op den steun van ons blad, dat men het bij voort- 12

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2013 | | pagina 14