Behangselschilderingen in het pand Grote Markt 17, te Goes Kim Sluijter Het pand Grote Markt 17, beter bekend als 'de Korenbeurs' is in Goes een begrip. Iedereen die wel eens in Goes op de markt is geweest, heeft dit pand gezien. Met zijn indrukwekkende voorgevel is het een echte blikvanger. Deze voorgevel stamt uit de tijd van een grote verbouwing in het mid den van de achttiende eeuw. De familie Keetlaer kocht het huis en liet het ver bouwen. Hoewel Keetlaer er al in 1743 in trok, staat er een datering op het pand van 1753. Mogelijk was de verbouwing toen pas klaar. Het resultaat was een statig pand, dat twee percelen besloeg, in een Lodewijk XV stijl. De voorgevel laat dit nog goed zien. En ook in het interieur zijn er nog sporen van deze grootschalige verbouwing: de deuromlijstingen zijn er nog, en zelfs het wapen van de familie Keetlaer (gouden achtergrond met drie zwarte ruiten) is hier nog te zien. In deze periode was een deftig herenhuis niet compleet zonder mooie wandbekleding. Het was in deze periode mode om behang selschilderingen te hebben, als men dat kon betalen uiteraard. Behangselschilde ringen waren schilderijen met landschap pen die de gehele kamer rondom besloegen. De schilderingen begonnen boven de lam brisering en waren omringd met een lijst. Zo vormde alles in de kamer: schilderijen, lijstwerk en betimmering, een eenheid. Wat bijzonder is, is dat dit soort werken specifiek voor een kamer werden gemaakt. Er werd naast het formaat ook gekeken naar de natuurlijke lichtval in de ruimte. Deze moest op de schilderingen en in het echt hetzelfde zijn. Alleen zo werd een zo realistisch mogelijk landschap gecreëerd, en waanden de bezoekers aan het vertrek zich in een landschap met bomen, water tjes, dieren, mensen en allerlei beelden en tuinornamenten. De schilderingen komen dus alleen echt tot hun recht in de kamer waar ze voor gemaakt zijn, omdat ze hier- een eenheid mee vormen. In het begin van de achttiende eeuw waren het vooral Bijbelse scènes die afgebeeld werden. Later, in de tweede helft van die eeuw, waren in Zeeland vogels erg in trek. Dit kwam ondere andere door de schilder Aart Schouman (1710-1792), uit Dordrecht, die ook wel 'de befaamdste vogelschilder' genoemd word. In de jaren 1761-1764 ves tigde hij zich in Middelburg, waarschijnlijk omdat er hier genoeg vraag was naar het werk dat hij leverde. Er zijn nog verschil lende sporen te vinden dat hij in Middel burg diverse panden van behangsels heeft voorzien.2' Deze trend met vogels was ook te zien in het pand aan de Grote Markt in Goes. De schilderingen die hier hingen waren van de Afb. 1. Aquarel door Abraham Meertens, naar Aart Schouman, rond 1800. (Collectie HMDB.) 27

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2013 | | pagina 29