hand van Schouman en zijn vermoedelijk rond 1750 gemaakt. Voor de eetzaal van het huis van Keetlear maakte hij een zestal schilderingen. Helaas bevinden de schilde ringen zich niet meer in het pand, en tot op heden is de verblijfplaats van de werken geheel onbekend. Dit is overigens niet heel erg ongewoon: smaken veranderen door de jaren (en eeuwen) heen, en nieuwe bewo ners van huizen met behangselschilderin gen verkochten ze vaak. Daarnaast zijn er ook op andere manieren stukken verloren gegaan, zoals in Middelburg tijdens het bombardement in de tweede wereldoorlog. Er zijn dan ook vrij weinig panden waar de originele wandbespanningen van Schou man nog te vinden zijn. Wat wel bekend is over de versiering van het pand aan de Grote Markt, zijn twee na-tekeningen. Deze bevinden zich in de collectie van het Historisch Museum De Bevelanden, welke ze in 1990 heeft aan gekocht. Het gaat hier om tekeningen van Abraham Meertens (1747-1823), die zelf ook (behangsel)schilder was in Middelburg. Hoewel er een leeftijdsverschil zit tussen de twee schilders, zijn ze ook nauw ver want. De werken van deze twee meesters werden in het verleden nogal eens door elkaar gehaald omdat ze zo op elkaar lij ken. In Middelburg heeft Meertens zelfs een ensemble van Schouman, gemaakt voor het Huis ter Oostcapelle, aangevuld met een zesde doek van zijn eigen hand.3' Er zijn nauwelijks nog werken bekend van Meertens, hoewel er nog wel een groot aantal tekeningen en schetsen bekend is. Hieronder begrepen de twee tekeningen die het museum in haar bezit heeft. De twee na-tekeningen betreffen twee aquarellen met diverse vogels en andere dieren. De werken zijn vermoedelijk rond 1800 gemaakt, toen de schilderingen nog in het pand zaten. Meertens moet het pand in Goes dus op zijn minst één keer bezocht hebben. Op de achterkant van één van de werken (die met het standbeeld) staat het vol gende: "Zes Schetsen, van 't Behangsel in de Eet zaal van Wijlen den Heeren Burgemeester Keetlaer te Goes, Geschil derd door Aart Schouman; en zeer Nauwkeurig gecopieerd door de Kunstschilder Abm. Meertens, te Middel burg. No. 1, Op Zijde van de Deur, op eene Regtse Dag. Deze informatie van Meertens eigen hand, verteld ontzettend veel; dat dit een kopie is van de behangsels van Schouman die in het pand aan de Grote Markt in Goes hin gen, dat het een ensemble was van totaal zes schilderijen en waar dit schilderij hing. Meertens zegt dat dit het eerste schilderij is, dat het op de zijde van de deur hing, en dat het op eene regtse dag geschilderd is. Dit laatste refereert aan de lichtval op het schilderij. Een rechtse dag betekent dat het licht (voor de kijker) van links kwam. Bij een linkse dag is het uiteraard het tegen overgestelde. Als we er van uit gaan dat de eetzaal aan de voorzijde van het pand gesitueerd was, waar de grote ramen zich bevinden, is het niet moeilijk om uit de aantekeningen van Meer tens af te leiden waar de schilderijen hin gen. Als het licht in de schilderijen van links Afb. 2. Tekst geschreven door Abraham Meertens, op de achterzijde van het aquarel op afbeel ding 1. 28 -V <fc-,JicA'S£/n L-risn CfhrcJi- exoi t-oz je ItjLrca. f <iVvloi jj'e/yi et/ze, Sfbit-rioameeJTtn. JCtt/tCacn QotJ, ijejc/hi'ulesu) 'jvcrr JJcuuj Jcrficnuyna/n-, e/n Leen AfciuwJzeilnLQ üeee-K)jeend, 'jvj->-c3e tlC'foiY3eA Jló P* JlTeenAmj (tfxxOT. eyv ceme Siïyhechxg.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2013 | | pagina 30