hand van Schouman en zijn vermoedelijk
rond 1750 gemaakt. Voor de eetzaal van
het huis van Keetlear maakte hij een zestal
schilderingen. Helaas bevinden de schilde
ringen zich niet meer in het pand, en tot op
heden is de verblijfplaats van de werken
geheel onbekend. Dit is overigens niet heel
erg ongewoon: smaken veranderen door de
jaren (en eeuwen) heen, en nieuwe bewo
ners van huizen met behangselschilderin
gen verkochten ze vaak. Daarnaast zijn er
ook op andere manieren stukken verloren
gegaan, zoals in Middelburg tijdens het
bombardement in de tweede wereldoorlog.
Er zijn dan ook vrij weinig panden waar de
originele wandbespanningen van Schou
man nog te vinden zijn.
Wat wel bekend is over de versiering van
het pand aan de Grote Markt, zijn twee
na-tekeningen. Deze bevinden zich in de
collectie van het Historisch Museum De
Bevelanden, welke ze in 1990 heeft aan
gekocht. Het gaat hier om tekeningen van
Abraham Meertens (1747-1823), die zelf
ook (behangsel)schilder was in Middelburg.
Hoewel er een leeftijdsverschil zit tussen
de twee schilders, zijn ze ook nauw ver
want. De werken van deze twee meesters
werden in het verleden nogal eens door
elkaar gehaald omdat ze zo op elkaar lij
ken. In Middelburg heeft Meertens zelfs
een ensemble van Schouman, gemaakt
voor het Huis ter Oostcapelle, aangevuld
met een zesde doek van zijn eigen hand.3'
Er zijn nauwelijks nog werken bekend
van Meertens, hoewel er nog wel een groot
aantal tekeningen en schetsen bekend is.
Hieronder begrepen de twee tekeningen die
het museum in haar bezit heeft.
De twee na-tekeningen betreffen twee
aquarellen met diverse vogels en andere
dieren. De werken zijn vermoedelijk rond
1800 gemaakt, toen de schilderingen nog
in het pand zaten. Meertens moet het pand
in Goes dus op zijn minst één keer bezocht
hebben.
Op de achterkant van één van de werken
(die met het standbeeld) staat het vol
gende:
"Zes Schetsen, van 't Behangsel in de Eet
zaal van Wijlen den Heeren
Burgemeester Keetlaer te Goes, Geschil
derd door Aart Schouman; en
zeer Nauwkeurig gecopieerd door de
Kunstschilder Abm. Meertens, te Middel
burg.
No. 1, Op Zijde van de Deur, op eene
Regtse Dag.
Deze informatie van Meertens eigen hand,
verteld ontzettend veel; dat dit een kopie
is van de behangsels van Schouman die in
het pand aan de Grote Markt in Goes hin
gen, dat het een ensemble was van totaal
zes schilderijen en waar dit schilderij hing.
Meertens zegt dat dit het eerste schilderij
is, dat het op de zijde van de deur hing, en
dat het op eene regtse dag geschilderd is.
Dit laatste refereert aan de lichtval op het
schilderij. Een rechtse dag betekent dat het
licht (voor de kijker) van links kwam. Bij
een linkse dag is het uiteraard het tegen
overgestelde.
Als we er van uit gaan dat de eetzaal aan de
voorzijde van het pand gesitueerd was, waar
de grote ramen zich bevinden, is het niet
moeilijk om uit de aantekeningen van Meer
tens af te leiden waar de schilderijen hin
gen. Als het licht in de schilderijen van links
Afb. 2. Tekst geschreven door Abraham Meertens, op de achterzijde van het aquarel op afbeel
ding 1.
28
-V <fc-,JicA'S£/n L-risn CfhrcJi- exoi t-oz je ItjLrca. f <iVvloi jj'e/yi et/ze,
Sfbit-rioameeJTtn. JCtt/tCacn QotJ, ijejc/hi'ulesu) 'jvcrr JJcuuj Jcrficnuyna/n-, e/n
Leen AfciuwJzeilnLQ üeee-K)jeend, 'jvj->-c3e tlC'foiY3eA Jló P* JlTeenAmj
(tfxxOT. eyv ceme Siïyhechxg.