aanbesteding gedaan voor het bouwen van een dienstwoning op de begraafplaats aan de toenmalige Polderweg (nu Corne- lisweg).40) Op zaterdag 22 mei 1920 werd op het stadhuis in Goes de aanbesteding bekend gemaakt.411 Naast het bouwen van een woning met schuur en wachtkamer op de begraafplaats, moest ook een woning gebouwd worden aan het Goese Sas. Voor het gehele werk werd voor een totaalbe drag van 20.650,00 ingeschreven door J.M.J. Schrijver Zn. te Goes.421 Aan hem werd de bouw van de woning op de begraaf plaats gegund.431 Voor de Tweede Wereld oorlog heeft hier als beheerder de heer Van Dalen met zijn gezin gewoond en vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw de heer Van Paasen.44' Deze woning bestaat nog steeds. Deze is geen eigendom meer van de gemeente en vervult geen functie meer voor de begraafplaats. Na de verkoop aan een particulier is de woning volledig gere noveerd. Lange tijd was er voldoende ruimte voor de begraafplaats. Maar in 1946 moest toch een onteigeningsprocedure gestart worden om grond te verwerven voor uitbreiding van de begraafplaats en de daarnaast gele gen gasfabriek.45' In 1961 vonden de eerste besprekingen plaats om de Rooms-Katho- lieke begraafplaats aan de Zuidvlietstraat te gaan sluiten en een RK-gedeelte aan te leggen op de algemene begraafplaats.46) In 1969 werd de ingang van de begraafplaats gewijzigd. Deze was aan de Zaagmolen straat (nu Ringbaan-west). Door de aanleg van de spoorlijn (nu loopt daar het fiets pad) naar het industriegebied achter de huidige Praxis, was het niet meer mogelijk deze ingang te gebruiken. In 1969 werden dan ook twee nieuwe ingangen gemaakt aan de Cornelisweg en de Westhavendijk.47' In 1991 kwam er een laatste uitbreiding. Onder andere door het opheffen van de RK-begraafplaats in de Zuidvlietstraat kwam er snel ruimtegebrek. Er werd een nieuw stuk grond toegevoegd en de huidige ingang werd gerealiseerd. De totale kos ten werden begroot op 85.000,-. Dekking hiervan werd voorzien door verhoging van de lijkbezorgingsrechten.48' De verhoging van de kosten leverde geen kritiek op. Dat was in 1922 wel anders, toen bewoners zich beklaagden over de staat van onderhoud van het Bergpad - nu Heernisseweg - dat in een erbarmelijk staat verkeerde. Het was een onverhard modderpad. Boze bewoners schreven: ...Zoolang er nog kapitalen geof ferd worden door de lankmoedige burgerij voor een politiebureau, voor een Schutters hof, voor een woning op een begraafplaats, enz. Het was duidelijk dat de genoemde voorbeelden als luxe werden gezien.49' De twintigste eeuw Een begrafenis die bijzondere aandacht trok vond plaats op 18 mei 1940, waarbij zeven slachtoffers van een bombardement in Goes werden begraven. Het betrof vijf inwoners van de stad Goes en twee mili tairen die later aan hun verwondingen waren overleden.50' Ze waren gedood bij een bombardement op donderdag 16 mei 1940 op een groep Franse soldaten die gelegerd waren aan de Oude Singel en waarbij een aantal woningen volledig werd verwoest (vermeld wordt dat hierin acht doden waren). Ook woningen aan de Kloe- tingseweg en de M.A. de Ruijterlaan liepen schade op.51' Er werd een Comité tot steun van de slachtoffers van het bombardement te Goes opgericht. Voorzitter werd wethou der A. Vermaire en eere- voorzitter burge meester Ten Kate.52' Een hulpagent van politie bood zijn salaris van die dag aan voor dit hulpcomité. Een treffend bewijs van medeleven konden de Goese inwoners lezen.53' In februari 1953 werden eerst 24 slachtof fers van de Watersnoodramp in een geza menlijk graf begraven. Hiervan konden slechts vijftien personen worden geïdenti ficeerd. Het jongste slachtoffer was de vier maanden oude Maaike Giesen uit Wolp- haartsdijk en de oudste de 92-jarige Jan Lievense uit Nieuwerkerk.54' Enkele dagen later werden nog eens dertien slachtoffers uit Kruiningen, Wolphaartsdijk en Ouwer- kerk begraven.55' De gedenkstenen staan er nog steeds. Een begrafenis die bijzondere belangstel- 37

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2013 | | pagina 39